Expat Forum For People Moving Overseas And Living Abroad banner

Is permanente verblijfsvergunning = gratis gezondheidszorg?

1 reading
72K views 161 replies 32 participants last post by  1kaipa  
#1 ·
Ik heb veel huidige berichten over dit onderwerp naar deze thread verplaatst om duplicatie te voorkomen.

Ze dateren (met een uur of twee) van de oorspronkelijke threadstarter van deze, dus het lezen kan in het begin een beetje vreemd lijken.

#2 ·
Bedankt voor de info Steve. Waarom zou je alleen de eerste vijf jaar een particuliere ziektekostenverzekering nodig hebben? Ik heb dit ook elders gelezen. Ik had gedacht dat je het altijd nodig zou hebben. Of is het zo dat het de eerste paar jaar verplicht is?

#3 ·
Bedankt voor de info Steve. Waarom zou je alleen de eerste vijf jaar een particuliere ziektekostenverzekering nodig hebben? Ik heb dit ook elders gelezen. Ik had gedacht dat je het de hele tijd nodig zou hebben. Of is het zo dat het de eerste paar jaar verplicht is?
Omdat je na 5 jaar Spaans ingezetene kunt worden, waardoor de weg vrijkomt voor meer conventionele medische regelingen via hun systeem (ook wel hun equivalent van onze NHS).
Steve

#10 ·
Trotter, heb net je bericht gelezen. Dat klinkt beter rond de gezondheidszorg. Maar waarom zou Spanje mij gratis gezondheidszorg willen geven als ik nog nooit in het systeem heb betaald?
U moet minstens 5 jaar Spaanse belastingen hebben betaald over al uw wereldwijde vermogen voordat u in aanmerking komt en deze belastingen kunnen aanzienlijk hoger zijn dan de Britse belastingen.
De Spaanse gezondheidszorg is op bijdragen gebaseerd, in tegenstelling tot de Britse gezondheidszorg die op verblijf is gebaseerd. Dit verklaart deels de aantrekkingskracht van het VK op economische migranten. Beide landen zijn echter beschaafd en zullen voor uw gezondheidszorg zorgen als u geen andere dekking heeft.

#16 ·
Hallo
Ik heb onlangs ergens gelezen dat iemand met een permanente verblijfsvergunning (d.w.z. meer dan 5 jaar) automatisch toegang heeft tot de gezondheidszorg van de staat, maar ik weet niet meer waar ik het gelezen heb!

Kan iemand dit bevestigen?

Proost
Steve

#22 ·
Meer info, deze publicatie wordt wereldwijd gerespecteerd. Ze stellen dat ze met experts op het gebied van immigratie hebben samengewerkt om dit artikel te schrijven:

Spanje Visa en verblijfsinformatie 2021 - International Living Countries

Uit het artikel:
"Langdurige (permanente) verblijfsvergunning
Na vijf jaar in Spanje te hebben gewoond met een van de hierboven beschreven verblijfsvergunningen, komt u automatisch in aanmerking voor een permanente verblijfsvergunning, zolang u in de vijf jaar niet langer dan 10 maanden buiten Spanje bent geweest. De tijd die u met een studentenverblijfsvergunning hebt doorgebracht, telt voor 50%. Zodra u deze vergunning heeft, hoeft u slechts één dag per jaar in Spanje te zijn om deze te behouden. Een permanente verblijfsvergunning geeft expats het recht om te werken en toegang tot het overheidszorgstelsel."

#23 ·
De formulering is onvolledig en daardoor misleidend.

Er zou moeten staan: "Permanent verblijf geeft expats het recht om te werken en toegang tot het overheidszorgstelsel", WAT DAARUIT VOORTVLOEIT.

Met andere woorden: gezondheidszorg vanwege het in dienst zijn en het bijdragen aan het sociale zekerheidsstelsel.

5 jaar verblijf geeft absoluut GEEN recht op GRATIS gezondheidszorg!

#24 ·
De bewoording is onvolledig en daarom misleidend.

Er zou moeten staan: "Permanent verblijf geeft expats het recht om te werken en toegang tot het overheidszorgstelsel", WAT DAARUIT VOORTVLOEIT.

Met andere woorden: gezondheidszorg vanwege het in dienst zijn en bijdragen aan het sociale zekerheidsstelsel.

5 jaar verblijf geeft absoluut GEEN recht op GRATIS gezondheidszorg!
"1. Houders van het recht op gezondheidsbescherming en gezondheidszorg zijn alle personen met de Spaanse nationaliteit en buitenlanders die hun verblijf in Spaans gebied hebben gevestigd."

#27 ·
Ja, dat is het deel waar ik naar verwijs. Wat er staat is dat je als inwoner gratis gezondheidszorg krijgt in Spanje (dit is het deel dat mensen graag lezen en op dit punt stoppen, maar het gaat verder...) zolang je niet verplicht bent om verplichte gezondheidszorg op een andere manier aan te tonen. Voor zowel EU-burgers als visumaanvragers verplicht de toepasselijke immigratiewet ons om deze gezondheidszorg op een andere manier aan te tonen, dus het recht waarnaar in paragraaf 1 wordt verwezen, is niet van toepassing op de meesten van ons.

#34 · (Edited)
Ja, dat is het deel waar ik naar verwijs. Wat het zegt is dat je gratis gezondheidszorg krijgt in Spanje als inwoner (dit is het deel dat mensen graag lezen en op dit punt stoppen, maar het gaat verder...) zolang je niet verplicht bent om verplichte gezondheidszorg op een andere manier aan te tonen. Zowel voor EU-burgers als visumaanvragers verplicht de toepasselijke immigratiewet ons om deze gezondheidszorg op een andere manier aan te tonen, dus het recht waarnaar in paragraaf 1 wordt verwezen, is niet van toepassing op de meesten van ons.
Het spijt me, maar ik ben het er niet mee eens.
Ja, Visa aanvragers moeten bewijzen dat ze een ziektekostenverzekering hebben en dit wordt elke keer dat ze solliciteren getest. Wanneer onderdanen van derde landen (aanvragers) zich 3 keer hebben aangemeld in de periode van 5 jaar, worden ze permanente inwoners. Als permanente inwoners mogen ze de permanente TIE-kaart aanvragen die 10 jaar geldig is. Wanneer ze de permanente kaart verlengen, hoeven ze geen gezondheidszorg meer te bewijzen.

#28 · (Edited)
Ik was net aan het schrijven "Wat hierboven ontbreekt, is GRATIS gezondheidszorg zoals genoten door Spaanse staatsburgers" toen je bericht verscheen.

Ik rust mijn zaak dan dat 5 jaar verblijf absoluut GEEN recht geeft op GRATIS gezondheidszorg!

Degenen die geen recht hebben op een S1 zullen daarom voor onbepaalde tijd moeten betalen voor PHI of convenio especial, de enige andere optie is het aannemen van het Spaanse staatsburgerschap, waarvoor in eerste instantie 10 jaar verblijf nodig is.

#29 ·
Waarom bespreken we dit? Het is een simpele feit dat 5 jaar verblijf geen gratis gezondheidszorg geeft. Alleen degenen die voor 2012 verbleven, hebben het. De rest heeft het omdat ze werken of, in het geval van Britten voor 31 december, de S1 hen dekt. Iedereen uit het VK die met NLV in Spanje aankomt, moet een ziektekostenverzekering hebben voor de hele periode dat ze verblijven. De voorwaarde dat je het krijgt als je nergens anders toegang hebt tot dekking, is niet van toepassing op Britten en Amerikanen. We hebben dit een paar jaar geleden meegemaakt - met mensen die gratis gezondheidszorg eisten en de wet aan ambtenaren toonden, en er kwam niets van terecht. Laten we niet beginnen met het plaatsen van Google-vertalingen van afzonderlijke paragrafen van verschillende decreten en gewoon verder gaan.

#30 ·
Als iemand mij één persoon kan vinden die na april 2012 legaal ingezetene is geworden en met succes gratis en volledige toegang heeft gekregen tot het Spaanse gezondheidszorgsysteem, simpelweg omdat ze na 5 jaar permanent ingezetene zijn, dan eet ik een augurk.

Als je me kende, zou je weten hoeveel ik een hekel heb aan alles wat ingelegd is, en dat ik veel eerder een hoed zou eten.

#66 ·
Als iemand mij één persoon kan vinden die na april 2012 legaal ingezetene is geworden en met succes gratis en volledige toegang heeft gekregen tot het Spaanse gezondheidszorgsysteem, simpelweg omdat ze na 5 jaar permanent ingezetene zijn, dan eet ik een augurk.
Ik had nog nooit eerder gehoord van, wat voor mij een belangrijke referentie uit april 2012 lijkt te zijn.

Ik ben een Britse paspoorthouder, werk momenteel niet maar heb sinds midden jaren 90 een permanente verblijfplaats in Spanje.

Betekent dit dat ik doorlopend toegang zal blijven houden tot de staatsgezondheidszorg in Spanje, zonder een maandelijkse vergoeding te hoeven betalen?

#31 ·
Om mijn bericht te voltooien (omdat iemand nog steeds niet zal geloven dat dit het geval is), zijn de wetten die de EU en immigranten uit derde landen verplichten om een ​​zorgverzekering buiten het staatssysteem te hebben:

"art. 54.1 van RD 557/2011, van 20 april, waarbij de verordening van de organieke wet 4/2000 betreffende de rechten en vrijheden van buitenlanders in Spanje en hun sociale integratie wordt goedgekeurd[4] na de hervorming door organieke wet 2/2009 zoals het Koninklijk Besluit 240/2007 van 16 februari, betreffende de toegang, het vrije verkeer en het verblijf in Spanje van burgers van de lidstaten van de Europese Unie en andere staten die partij zijn bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte (art.7[5]) en de Orden PRE/1490/2012"

Bron - een juridische opinie gepubliceerd in Legal Today (die ook tot dezelfde conclusies komt als ik, zij het op een veel academischere en gedetailleerdere manier). Dit is ook getest in het Tribunal Supremo (vonnis van 13 mei 2019).

#33 ·
Misschien moeten we hier een "sticky" van maken? Ik lijk dit toch elk jaar of zo te moeten plaatsen om de verkeerde informatie te weerleggen.
Het zal niet voorkomen dat de vraag opnieuw wordt gesteld, maar ja, ik zal het vastplakken, al was het maar om je link weer gemakkelijk te kunnen vinden!

• Like
Reactions: Overandout
#39 ·
Het is belangrijk dat deze informatie correct is. Het lijkt erop dat sommige mensen nog steeds geloven dat ze na 5 jaar verblijf niet langer voor de gezondheidszorg hoeven te betalen en gewoon overstappen naar de staatsgezondheidszorg, die gratis is. Als u begroot op slechts vijf jaar zorgkosten, zult u misschien verrast zijn te ontdekken dat u moet betalen, zelfs als u in het convenio zit, en voor 65-plussers is dat ongeveer € 160 (op dit moment).

#40 ·
Ik ben van plan Spanje over een jaar te verlaten om terug te keren naar het VK. Ik zal slechts een paar jaar in het VK verblijven totdat ik met pensioen ga en mijn kind daar klaar is met zijn opleiding. Als ik vertrek, zal ik meer dan 5 jaar in Spanje hebben gewoond. Ik geloof dat ik nog steeds kan terugkeren als mijn afwezigheid de 5 jaar niet overschrijdt. Krijg ik bij terugkeer gezondheidszorg, vooral omdat ik een aantal jaren premies heb betaald?

#41 ·
Ik ben van plan om Spanje over een jaar te verlaten om terug te keren naar het VK. Ik zal slechts een paar jaar in het VK verblijven totdat ik met pensioen ga en mijn kind daar zijn opleiding heeft voltooid. Als ik vertrek, zal ik meer dan 5 jaar in Spanje hebben gewoond. Ik geloof dat ik kan terugkeren als mijn afwezigheid niet langer dan 5 jaar duurt. Krijg ik bij terugkeer gezondheidszorg, vooral omdat ik een aantal jaren bijdragen zou hebben geleverd?
Dat hangt af van uw bijdragegeschiedenis in Spanje, maar ik zou zeggen ja. En als u een Britse staatspensioen ontvangt, komt u in aanmerking voor S1 en krijgt u gratis Spaanse gezondheidszorg.

#43 ·
De Facebook-pagina "The Brits in Spain" heeft de volgende live V&A aangekondigd en het gaat over gezondheidszorg.
Ik heb de volgende vraag gesteld.

Iets dat verwarrend lijkt te zijn, is de informatie op de .gov-website over de Spaanse gezondheidszorg. Ik ben hier in augustus 2020 aangekomen, ben 59 jaar en werk niet en heb me geregistreerd om inwoner te worden. Ik heb een particuliere ziektekostenverzekering en zal hiermee doorgaan. Maar op de website staat dat ik na 5 jaar ingezetene te zijn geweest GRATIS gezondheidszorg kan krijgen van het Spaanse systeem. Betekent dit dat ik kan stoppen met betalen voor de particuliere verzekering en me gewoon kan registreren en volledig gratis gezondheidszorg kan ontvangen, net als een Spaanse burger, ook al heb ik niets in het systeem betaald, totdat het VK in 2029 de S1 voor mij oppakt?

Eens kijken wat ik als antwoord krijg.

#46 ·
De Facebook-pagina "The Brits in Spain" heeft de volgende live Q&A vermeld en het gaat over gezondheidszorg.
Ik heb de volgende vraag gesteld.

Iets dat verwarrend lijkt te zijn, is de informatie op de .gov-website over de Spaanse gezondheidszorg. Ik kwam hier in augustus 2020 aan, ben 59 en werk niet en heb me geregistreerd om inwoner te worden. Ik heb een particuliere ziektekostenverzekering en ga hiermee door. Maar op de website staat dat ik na 5 jaar inwoner te zijn geweest GRATIS gezondheidszorg kan krijgen van het Spaanse systeem. Betekent dit dat ik kan stoppen met betalen voor de particuliere verzekering en me gewoon kan registreren en volledig gratis gezondheidszorg kan ontvangen, net als een Spaanse burger, ook al heb ik niets in het systeem betaald, totdat het VK in 2029 de S1 voor mij oppakt?

Laten we kijken wat ik als antwoord krijg.
Het punt is dat ze dit blijven herhalen, ook al weten we dat het gewoon niet zo werkt, en ze zijn er in het verleden al over ondervraagd.

Laat ons weten wat ze zeggen.

#57 ·
Krijgen Amerikanen met een NLVisa na 5 jaar gratis gezondheidszorg? Zo ja, dan Britten ook. Zo niet, dan wij niet
Zoals ik eerder al zei, heeft een Amerikaans lid hier, Eyles, alle mogelijke wegen geprobeerd om na 5 jaar verblijf gratis toegang te krijgen tot het gezondheidszorgsysteem - en is daarin gefaald. Hij is uiteindelijk doorgegaan met de convenio especial.

• Like
Reactions: Pesky Wesky
#61 ·
Jeetje, ik had nooit zoveel reacties verwacht! Bedankt allemaal. De reden dat ik de vraag stelde, is dat ik (57 jaar) gratis gezondheidszorg heb omdat mijn partner als gepensioneerde wordt beschouwd en dus gratis gezondheidszorg heeft via S1, en ik als zijn afhankelijke word beschouwd, dus ik ook gezondheidszorg krijg. In 2019 lag mijn partner echter letterlijk dood op de vloer van een apotheek met een diabetische hypo. De ambulance was er op tijd, helden! Maar sindsdien is er die gedachte in ons achterhoofd: "Als het ergste was gebeurd, zou ik ook mijn gezondheidszorg verliezen".

#62 ·
Jeetje, ik had nooit zoveel reacties verwacht! Bedankt allemaal. De reden dat ik de vraag stelde is dat ik (57 jaar) gratis gezondheidszorg heb omdat mijn partner als gepensioneerde wordt beschouwd en dus gratis gezondheidszorg heeft via s1, en ik als zijn afhankelijke word beschouwd, dus ook gezondheidszorg krijg. In 2019 lag mijn partner echter letterlijk dood op de vloer van een apotheek met een diabetische hypo. De ambulance was er op tijd, helden! Maar sindsdien is er die gedachte achter in ons hoofd: "als het ergste was gebeurd, zou ik ook mijn gezondheidszorg verliezen".

Toen zag ik ergens een opmerking over permanente verblijfsvergunning en gezondheidszorg en wilde gewoon meer te weten komen.

PS we kwamen in mei 2012 in Spanje aan, onwetend van de april-cutoff.

Bedankt allemaal
Niemand was op de hoogte van die cutoff tot deze met terugwerkende kracht in oktober werd aangekondigd!

Ik kan me voorstellen dat u zich zorgen zou maken, maar het goede nieuws is dat u uiteindelijk toch de S1 krijgt als u met pensioen gaat, en mocht het ergste gebeuren, dan is de convenio especial vrij goedkoop totdat u in eigen recht in aanmerking komt voor een S1.

Blij dat uw partner het heeft overleefd.

#63 ·
Voor wat het waard is, ik wist ook nooit van de wijziging van 2012. Ik kwam in 2004 voor het eerst aan en werd toegelaten tot het SS-systeem omdat ik binnen een paar maanden een baan kreeg. Ik heb sindsdien non-stop bijgedragen (zelfs toen ik in Azië woonde), dus elke keer als ik een formele procedure uitvoer, sta ik ze gewoon toe om mijn vida laboral te controleren of ik print het uit en neem het mee.

#64 ·
Ik zag dit net in de BREXPATS IN SPAIN Facebook-groep als een "verduidelijking van de Britse ambassade". Ik weet niet zeker hoe ik naar een specifieke post kan linken, dus ik kopieer het hier. BREXPATS IN SPAIN

Niet mijn informatie, ik deel het gewoon voor het geval iemand het wil proberen.

========
Rechten op gezondheidszorg hier is een enorm probleem, vooral nu we leven met de risico's van Covid. Veel leden willen hun recht op staatsgezondheidszorg uitoefenen nadat ze hier 5 jaar hebben gewoond. Wat zijn de voorwaarden, voor wie geldt het en hoe kunnen ze het claimen? Het gezondheidsteam van de Britse ambassade schreef deze uitleg over hoe je gezondheidszorg kunt aanvragen als permanente inwoner:
  • Als u permanent inwoner bent van Spanje, heeft u recht op het aanvragen van Spaanse staatsgezondheidszorg op basis van uw permanente verblijfsstatus. U kunt nu ook online solliciteren. Dit is wat u moet doen:
  • Bel de Overseas Healthcare Service op (0044) 191 218 1999 en vraag om een 'wetgevingsbrief'. Dit vertelt de Spaanse autoriteiten dat het VK uw gezondheidszorg niet dekt
  • Vul de Spaanse Seguridad Social-aanvraag voor gezondheidszorg in (https://bit.ly/3jNEGMe)
  • Upload beide documenten, samen met uw paspoort en uw permanente verblijfsvergunning, naar de online aanvraagservice van de INSS (https://bit.ly/2EzgCwB) Zorg ervoor dat u 'Geen certificaat' (of 'Sin certificado') onderaan de pagina selecteert. Let op, de aanvraagformulieren zijn in het Spaans.
Vergeet niet dat als u uw gezondheidszorg al in Spanje ontvangt omdat u werkt en in het sociale zekerheidsstelsel betaalt of een Spaanse of Britse staatspensioen claimt, deze optie niet beschikbaar is. Als u een Britse staatspensionado bent, kan het VK uw gezondheidszorg in Spanje dekken met een S1-formulier. Zie https://www.gov.uk/.../healthcare-in-spain-including-the... voor meer informatie over gezondheidszorg

#65 ·
ik zag dit net in de BREXPATS IN SPAIN facebookgroep als een "verduidelijking van de Britse ambassade". Ik weet niet zeker hoe ik naar een specifieke post kan linken, dus ik kopieer het hier. BREXPATS IN SPAIN

Niet mijn informatie, ik deel het gewoon voor het geval iemand het wil proberen.

========
Rechten op gezondheidszorg zijn hier een enorm probleem, vooral nu we leven met de risico's van Covid. Veel leden willen hun recht op staatsgezondheidszorg uitoefenen nadat ze hier 5 jaar hebben gewoond. Wat zijn de voorwaarden, voor wie geldt het en hoe kunnen ze het claimen? Het gezondheidsteam van de Britse ambassade schreef deze uitleg over hoe je gezondheidszorg kunt aanvragen als permanente inwoner:
  • Als u permanent inwoner bent van Spanje, heeft u het recht om staatsgezondheidszorg in Spanje aan te vragen op basis van uw permanente verblijfsstatus. U kunt nu ook online solliciteren. Dit is wat u moet doen:
  • Bel de Overseas Healthcare Service op (0044) 191 218 1999 en vraag om een 'wetgevingsbrief'. Dit vertelt de Spaanse autoriteiten dat het VK uw gezondheidszorg niet dekt
  • Vul de Spaanse Seguridad Social-aanvraag voor gezondheidszorg in (https://bit.ly/3jNEGMe)
  • Upload beide documenten, samen met uw paspoort en uw permanente verblijfsvergunning, naar de online applicatieservice van de INSS (https://bit.ly/2EzgCwB) Zorg ervoor dat u 'Geen certificaat' (of 'Sin certificado') onderaan de pagina selecteert. Let op, de aanvraagformulieren zijn in het Spaans.
Vergeet niet dat als u uw gezondheidszorg al in Spanje ontvangt omdat u werkt en in het sociale zekerheidsstelsel betaalt of een Spaans of Brits staatspensioen claimt, deze optie niet beschikbaar is. Als u een Britse staatspensionado bent, kan het VK uw gezondheidszorg in Spanje dekken met een S1-formulier. Zie https://www.gov.uk/.../healthcare-in-spain-including-the... voor meer informatie over gezondheidszorg
Ik kijk ernaar uit om te horen van iemand die daadwerkelijk succes heeft :)

#68 ·
Helaas komt het allemaal van de Britse kant. Zoals velen van ons hebben opgemerkt, lijkt de 5-jaarsregel niet van toepassing te zijn op Amerikanen die na 5 jaar moeten betalen (Elyses is onze Amerikaanse poster). De officiële Spaanse sites lijken de wet anders te interpreteren, uitgaande van het idee dat de aanvrager geen recht heeft op gezondheidszorg uit zijn land. Ik denk dat dit de reden is waarom de Britse site zegt dat je een brief nodig hebt om te zeggen dat je geen gezondheidszorg uit het VK ontvangt. Dat gezegd hebbende, heeft het VK nu gezegd dat alle Britse staatsburgers die in het buitenland wonen, toegang hebben tot de NHS wanneer ze in het VK zijn, dus ik vraag me af hoe dat de dingen zou kunnen beïnvloeden. Eén ding is zeker: hier zal niet onmiddellijk actie op worden ondernomen en het zal gewoon jarenlang aanslepen, dus je moet plannen voor het ergste en hopen op het beste.

#69 ·
Helaas komt het allemaal van de Britse kant. Zoals velen van ons hebben opgemerkt, lijkt de 5-jaarsregel niet van toepassing te zijn op Amerikanen die na 5 jaar moeten betalen (Elyses is onze Amerikaanse poster). De officiële Spaanse sites lijken de wet anders te interpreteren en vertrouwen op het idee dat de aanvrager geen recht heeft op gezondheidszorg uit hun land. Ik denk dat dit de reden is waarom de Britse site zegt dat je een brief nodig hebt om te zeggen dat je geen gezondheidszorg uit het VK ontvangt. Dat gezegd hebbende, heeft het VK nu gezegd dat alle in het buitenland woonachtige Britse staatsburgers toegang hebben tot de NHS in het VK, dus ik vraag me af hoe dat de dingen zou kunnen beïnvloeden. Eén ding is zeker: dit zal niet onmiddellijk worden aangepakt en zal zich jarenlang voortslepen, dus je moet plannen voor het ergste en hopen op het beste.
Ik kan begrijpen waarom de 5-jaarsregel niet van toepassing is op Amerikanen, aangezien hun ziektekostenverzekering niet wederkerig is voor Spaanse immigranten, terwijl het VK hun gezondheidszorg wel wederkerig maakt.

#70 ·
Het probleem is (en ik kan me vergissen) dat niet alle Spaanse staatsburgers recht hebben op gratis gezondheidszorg, vandaar het convenio dat was ontworpen voor die Spanjaarden die geen bijdragen hadden. Ik weet dat dit het geval was en dat het veranderd kan zijn, maar het convenio is niet alleen voor immigranten uitgevonden.

#72 ·
Ik dacht dat sinds 2012 alle Spaanse staatsburgers recht hadden op gezondheidszorg.

Sinds mijn kankerdiagnose heb ik de vraag gesteld wat er gebeurt als ik geen autónomo meer ben en stop met betalen. Het antwoord was simpel... geen autónomo-betalingen, geen gezondheidszorg... Ik krijg momenteel een ziekte-uitkering en betaal nog steeds een aantal sociale zekerheidsbetalingen per maand. Ik zou het geweldig vinden als het waar zou zijn dat je levensdekking krijgt als je autónomo betaalt, misschien voor Spaanse burgers, maar ik denk niet voor buitenlanders. Ik zou het graag verkeerd hebben.

#73 ·
Ik dacht dat sinds 2012 alle Spaanse staatsburgers recht hadden op gezondheidszorg.

Sinds mijn kankerdiagnose heb ik de vraag gesteld wat er gebeurt als ik stop met autónomo te zijn en te betalen. Het antwoord was duidelijk... geen autónomo-betalingen, geen gezondheidszorg... Ik krijg momenteel ziekte-uitkering en betaal nog steeds een aantal sociale zekerheidsbetalingen per maand. Ik zou het geweldig vinden als het waar zou zijn dat je levensdekking krijgt als je autónomo betaalt, misschien voor Spaanse burgers, maar ik denk niet voor buitenlanders. Ik wil het graag mis hebben.
Dit was, in de tijd dat het voor mij gold, afhankelijk van de regio. Com. Valenciana had het bijvoorbeeld. Ze noemden het de voormalige werknemersregeling en zoals ik al zei, ik werd van de sip-kaart geschrapt, maar een bezoek aan de sociale zekerheid en het werd allemaal overgezet naar die regeling en ik kreeg te horen dat het voor het leven is, ongeacht of ik werk of niet.

Sindsdien heb ik altijd gewerkt, dus er nooit meer over nagedacht. Maar houd er rekening mee dat het ruim voor 2012 was waar iedereen het over heeft (ik wist niet eens dat er dingen veranderden).

Mijn OH is Spaans en dus zijn mijn familie en vrienden allemaal Spaans en ik ken mensen die niet werken, al hun paro etc. hebben gebruikt en toch gezondheidszorg krijgen. Maar de werkelijke regels zijn me niet duidelijk.