Expat Forum For People Moving Overseas And Living Abroad banner

Ziektekostenverzekering voor verlenging van een studentenvisum in Italië – Al in het land, hulp nodig

585 views 3 replies 4 participants last post by  Oglaged  
#1 ·
Hallo allemaal,
Ik studeer momenteel in Italië en mijn studenten-permesso di soggiorno (verblijfsvergunning) moet binnenkort worden verlengd. Een van de vereiste documenten is een bewijs van ziektekostenverzekering, en daar loop ik tegen problemen aan.
Ik ben al in Italië en het blijkt dat de meeste reisverzekeringen niet geldig zijn als je een verblijfsvergunning hebt (ze zijn bedoeld voor toeristen). Tegelijkertijd kunnen veel particuliere internationale ziektekostenverzekeringen niet worden afgesloten als je al in het buitenland bent, of ze sluiten dekking in je land van verblijf uit.
Ik heb gekeken naar inschrijving bij de Italiaanse nationale gezondheidsdienst (SSN), maar het proces lijkt lang en ingewikkeld - en ik weet niet zeker of het snel genoeg geldig zou zijn voor mijn verlengingsdeadline. De universiteit gaf ook niet veel begeleiding op dit gebied, maar zei alleen: 'breng een geldige verzekering mee'.
Heeft iemand hier recente ervaring mee?
  • Zijn er verzekeraars die polissen aanbieden speciaal voor studenten die al in Italië zijn met een verblijfsvergunning?
  • Welke bewoording moeten ze op de polis zien om de verlenging te accepteren?
  • Is er een manier om je snel in te schrijven bij de SSN als niet-EU-student?
Ik zou alle aanbevelingen, links of tips van iedereen die dit al heeft meegemaakt, zeer op prijs stellen. Bedankt bij voorbaat!

#2 ·
Dat is voor Rome. Als je in een ander gebied bent, zal de betalingscode vermoedelijk anders zijn, maar het lijkt niet moeilijk. Je hoeft alleen de vergoeding en een aantal zelfcertificeringen te betalen.

De inschrijving moet worden gedaan in het district waar u uw officiële verblijfplaats of werkelijke verblijfplaats (domicilie) heeft.
Benodigde documentatie