Expat Forum For People Moving Overseas And Living Abroad banner

Ziektekostenverzekering voor verlenging van een studentenvisum in Italië – Al in het land, hulp nodig

585 views 3 replies 4 participants last post by  Oglaged  
#1 ·
Hallo allemaal,
Ik studeer momenteel in Italië en mijn studenten-permesso di soggiorno (verblijfsvergunning) moet binnenkort worden verlengd. Een van de vereiste documenten is een bewijs van ziektekostenverzekering, en daar loop ik tegen problemen aan.
Ik ben al in Italië en het blijkt dat de meeste reisverzekeringen niet geldig zijn als je een verblijfsvergunning hebt (ze zijn bedoeld voor toeristen). Tegelijkertijd kunnen veel particuliere internationale ziektekostenverzekeringen niet worden afgesloten als je al in het buitenland bent, of ze sluiten dekking in je land van verblijf uit.
Ik heb gekeken naar inschrijving bij de Italiaanse nationale gezondheidsdienst (SSN), maar het proces lijkt lang en ingewikkeld - en ik weet niet zeker of het snel genoeg geldig zou zijn voor mijn verlengingsdeadline. De universiteit gaf ook niet veel begeleiding op dit gebied, maar zei alleen: 'breng een geldige verzekering mee'.
Heeft iemand hier recente ervaring mee?
  • Zijn er verzekeraars die polissen aanbieden speciaal voor studenten die al in Italië zijn met een verblijfsvergunning?
  • Welke bewoording moeten ze op de polis zien om de verlenging te accepteren?
  • Is er een manier om je snel in te schrijven bij de SSN als niet-EU-student?
Ik zou alle aanbevelingen, links of tips van iedereen die dit al heeft meegemaakt, zeer op prijs stellen. Bedankt bij voorbaat!

#2 ·
Dat is voor Rome. Als je in een ander gebied bent, zal de betalingscode vermoedelijk anders zijn, maar het lijkt niet moeilijk. Je hoeft alleen de vergoeding en een aantal zelfcertificeringen te betalen.

De inschrijving moet worden gedaan in het district waar u uw officiële verblijfplaats of werkelijke verblijfplaats (domicilie) heeft.
Benodigde documentatie
  • geldige verblijfsvergunning (of aanvraag tot verlenging daarvan)
  • zelfcertificering van verblijfplaats of verklaring van werkelijke verblijfplaats
  • fiscaal nummer
  • ontvangstbewijs van betaling van de voorziene bijdrage (model F 24).

Moeten verdere certificering produceren:
  • studenten (zelfcertificering van inschrijving voor de studie)

#3 ·
Generali biedt hiervoor een ziektekostenverzekering voor buitenlanders aan. De "assicurazione volontaria" was in mijn ervaring altijd vrij eenvoudig. Ga naar de ASL, vraag ernaar, ze vertellen je hoeveel, betaal het bij het postkantoor en ga dan terug naar de ASL met je documenten, en het is klaar. Uiteraard loopt het van januari tot december, dus je betaalt een volledig jaar voor 8 maanden dekking. Er zijn echter particuliere verzekeraars die je een verzekering willen geven - de truc is om te weten welke specifieke verzekeraars door je questura worden geaccepteerd voor PdS-doeleinden. Als je de mogelijkheid hebt om bij de questura te vragen naar een lijst van goedgekeurde verzekeraars, zou je dat helpen. Anders, zoals Nick hierboven suggereert, ga je de "assicurazione volontaria" route.

#4 ·
Hoi allemaal,
Ik studeer momenteel in Italië en mijn studenten-permesso di soggiorno (verblijfsvergunning) moet binnenkort worden verlengd. Een van de vereiste documenten is een bewijs van ziektekostenverzekering, en daar loop ik tegen problemen aan.
Ik ben al in Italië, en het blijkt dat de meeste reisverzekeringen niet geldig zijn als je een verblijfsvergunning hebt (ze zijn bedoeld voor toeristen). Tegelijkertijd kunnen veel particuliere internationale ziektekostenverzekeringen niet worden gekocht als je al in het buitenland bent, of ze sluiten dekking in je land van verblijf uit.
Ik heb gekeken naar inschrijving bij de Italiaanse nationale gezondheidsdienst (SSN), maar het proces lijkt lang en ingewikkeld - en ik weet niet zeker of het snel genoeg geldig zou zijn voor mijn verlengingsdeadline. De universiteit gaf ook niet veel begeleiding op dit gebied, zeiden alleen maar: 'breng een geldige verzekering mee.'
Weet iemand hier recente ervaring mee?

• Zijn er verzekeraars die polissen aanbieden speciaal voor studenten die al in Italië zijn met een verblijfsvergunning?

• Welke bewoording moeten ze op de polis zien om de verlenging te accepteren?

• Is er een manier om je snel in te schrijven bij de SSN als niet-EU-student?
Ik zou alle aanbevelingen, links of tips van iedereen die dit al heeft meegemaakt, zeer op prijs stellen. Alvast bedankt!
Hé! Ik zat een paar maanden geleden precies in dezelfde situatie - ik studeerde in Italië met een permesso di soggiorno voor educatieve doeleinden, en ik moest het verlengen. Het verzekeringsgedeelte maakte me eerlijk gezegd bijna gek. De meeste reisverzekeringen tellen niet mee als je een studentenverblijfsvergunning hebt, en de particuliere internationale verzekeringen sluiten Italië vaak uit als 'land van verblijf' of kunnen niet worden gekocht als je al in het buitenland bent.
Ik heb ook gekeken naar de SSN (Servizio Sanitario Nazionale), maar zoals je zei - het kost tijd, het papierwerk is verwarrend, en ik wist niet zeker of het op tijd geldig zou zijn voor de verlengingsafspraak. Bovendien is het als niet-EU-student niet altijd duidelijk waar je moet beginnen.
Na veel graven vond ik eindelijk een verzekeringsoptie die daadwerkelijk werkt voor studenten die al in Italië wonen met een studieverblijfsvergunning. Het wordt aangeboden via deze aanbieder: Страховка для обучения в Италии .
Hier is wat ik leuk vond en wat voor mij werkte:

• Je kunt de polis kopen terwijl je al in Italië bent.

• Het is specifiek geldig voor de verlenging van de studenten permesso di soggiorno.

• De polis vermeldt duidelijk dat deze een langdurig verblijf voor studie doeleinden dekt, wat cruciaal was - ze controleerden die bewoording zorgvuldig bij de Questura.

• Het proces was volledig online, en ik kreeg de polis binnen enkele minuten per e-mail.

• Het wordt ook in meerdere landen geaccepteerd - dus als iemand zich in een vergelijkbare situatie in Portugal, Griekenland, Slovenië, Litouwen, enz. bevindt, kan het ook voor hen werken.
Het verlengingskantoor accepteerde het zonder problemen. Ik printte de volledige polis uit en bracht voor de zekerheid een vertaling mee (was niet nodig, maar beter safe than sorry). Eerlijk gezegd, ik zou deze optie niet hebben gevonden als het niet voor een forum post was geweest, dus ik hoop dat dit iemand anders helpt!
Laat me weten als je hulp nodig hebt bij het invullen van het formulier - ik herinner me dat sommige velden een beetje lastig waren.