Expat Forum For People Moving Overseas And Living Abroad banner

Aanvraag groen ID-boek na verkrijgen van PRP

22K views 219 replies 33 participants last post by  tafadzwagonera  
#1 ·
Goede dag,

Hope dat het goed met u gaat.

Kan iemand mij alstublieft adviseren wat de vereiste documenten zijn voor een eerste ID-aanvraag na het verkrijgen van de PRP?

Uw antwoord wordt zeer gewaardeerd.

Dank u.

#7 ·
Hallo @expat_007, ik ga mijn ID-aanvraag indienen. Ik zou het op prijs stellen als je een paar vragen kunt beantwoorden.

1. Heeft u alle kopieën laten certificeren door het politiebureau of doet het ministerie van Binnenlandse Zaken dit voor u bij het indienen?
2. Moeten we een afspraak maken voordat we de vestiging Soweto of Lenesia bezoeken?
3. Heeft u ook een geboorteakte en een huwelijksakte ingediend?

#8 ·
Hoi @expat_007 Ik ga mijn ID-aanvraag indienen. Zou het op prijs stellen als je een paar vragen kunt beantwoorden.

1. Heeft u alle kopieën laten certificeren door het politiebureau of doet het ministerie van Binnenlandse Zaken dit voor u tijdens het indienen?
2. Moeten we afspraken maken voordat we de vestiging Soweto of Lenesia bezoeken?
3. Heeft u ook een geboorteakte en een huwelijksakte ingediend?
Hoi,
Ja, ik heb de kopieën laten certificeren door het politiebureau.
Er zijn geen afspraken nodig, u kunt gewoon binnenlopen.
Ja, geboorteakte en huwelijksakte ingediend.

Neem ook een adresbewijs mee.

#10 ·
Hier zijn de richtlijnen voor anderen op basis van mijn ervaring.

Originele en gecertificeerde kopieën zijn vereist bij indiening in Eldorado Park DHA.

PRP Origineel + gecertificeerde kopie
PRP-verificatie Origineel + gecertificeerde kopie
Paspoort + gecertificeerde kopie van de voorpagina (Bio)
Geboorteakte + gecertificeerde kopie
Trouwakte + gecertificeerde kopie
Kopie van identiteitskaart/paspoort van echtgenoot/echtgenote
Adresbewijs (vereist is een kantoor, maar niet in Eldorado Park)

Verwerkingstijd - 3 maanden
Geen volgsysteem. Blijf contact opnemen met DHA voor afhaling op afroep.

Opmerking: Lenasia-kantoor vereist dat uw echtgenoot/echtgenote aanwezig is. Waarschijnlijk de persoonlijke vereiste van de persoon, aangezien hij erg onbeleefd was tegenover buitenlanders.

Eldorado Park heeft echter geen dergelijke vereiste.

Kantoor in de buurt van Johannesburg
Eldorado Park
Lenasia
Orange Farm

#28 ·
Hier zijn de richtlijnen voor anderen op basis van mijn ervaring.

Originele en gecertificeerde kopieën zijn vereist tijdens de indiening bij Eldorado Park DHA.

PRP Origineel + gecertificeerde kopie
PRP-verificatie Origineel + gecertificeerde kopie
Paspoort + gecertificeerde kopie van de voorpagina (Bio)
Geboorteakte + gecertificeerde kopie
Huwelijksakte + gecertificeerde kopie
Partner-ID/paspoort gecertificeerde kopie
Adresbewijs (vereist is een kantoor, maar niet in Eldorado Park)

Verwerkingstijd - 3 maanden
Geen volgsysteem. Blijf contact opnemen met DHA voor afhaling op afroep.

Opmerking: Lenasia-kantoor vereist dat uw partner aanwezig is. Waarschijnlijk de persoonlijke eis van de persoon, aangezien hij erg onbeleefd was tegenover buitenlanders.

Echter, Eldorado Park heeft geen dergelijke vereiste.

Kantoor in de buurt van Joburg
Eldorado Park
Lenasia
Orange Farm
Lenasia DHA heeft mijn partner niet gevraagd aanwezig te zijn bij het aanvragen van een ID. Ik denk dat het afhangt van het type PR dat u bezit. Als u het heeft verkregen als partner van een SA Burger/PR-houder, kunnen ze het aanvragen, maar voor PR met kritieke vaardigheden doen ze dat niet.

#11 ·
Goede dag,

Kan iemand mij alstublieft adviseren hoe lang het duurt om het Groene ID-boek te krijgen na het indienen van de aanvraag?

We hebben drie maanden geleden een aanvraag ingediend en deze is nog steeds niet afgerond. Toen we het callcenter controleerden, zeiden ze dat de aanvraag bij de huwelijksafdeling lag.

Heeft iemand advies gegeven?

#12 ·
Goede dag,

Kan iemand alstublieft adviseren hoe lang het duurt om het Green ID Book te krijgen na het indienen van de aanvraag?

We hebben drie maanden geleden een aanvraag ingediend en deze is nog steeds niet afgerond. Toen we het callcenter controleerden, zeiden ze dat de aanvraag bij de huwelijksafdeling lag.

Heeft iemand advies?
Als je niet getrouwd bent, duurt het een maand of 2. Als je getrouwd bent, duurt het veel langer omdat ze je huwelijk in je thuisland moeten verifiëren. Nu hangt het af van hoe snel je thuisland reageert op DHA.

#20 ·
Heeft iemand onlangs zijn groene ID-boek ontvangen? Kunt u alstublieft uw ervaring en tijdlijn delen?
Ik heb op 20 juni 2024 een aanvraag ingediend en wacht.
Hoi,
We hebben in april een aanvraag ingediend en wachten nog steeds. Als we het callcenter bellen, zeggen ze steeds dat de aanvraag bij de "Huwelijksectie" ligt.
Dank u.

#25 ·
Hallo allemaal,
Ik volg deze kant van het forum (nog) niet per se, maar ik zag dit gisteren in het nieuws. Heeft iemand hier die op zijn ID's wacht, deze ontvangen zoals het nieuws suggereert? Ik probeer te achterhalen of DHA "...achterstand van ID-aanvragen voor SA-burgers weggewerkt..." bedoelde, of ALLE aanvragen in het systeem. 👇

#26 ·
Hoi iedereen,
ik volg deze kant van het forum (nog) niet per se, maar ik zag dit gisteren in het nieuws. Heeft iemand hier die op zijn ID's wacht, deze ontvangen zoals het nieuws suggereert? Ik probeer te achterhalen of DHA "...achterstand van ID-aanvragen voor SA-burgers weggewerkt..." bedoelde, of ALLE aanvragen in het systeem. 👇
View attachment 106371
Ik denk niet dat ze alle aanvragen hebben verwerkt, de cijfers zijn vaag. Ik had 3 maanden geleden een ID aangevraagd en het staat nog steeds in de verificatiefase van vingerafdrukken.
Ze hebben geen SLA om een aanvraag af te ronden. Je kunt de aanvraag niet eens volgen, dus ze kunnen zeggen wat ze willen.

#37 ·
weten we wat de fasen zijn van een ID-aanvraag en wat is de gemiddelde tijdlijn?
Hoi @TheSoftwareGuy
Mijn onwetende vermoeden is dat de recente aankondiging van de minister over het openstellen van de uitgifte van Smart ID-kaarten aan PR en genaturaliseerde buitenlanders "in de nabije toekomst" hier iets mee te maken zou kunnen hebben. Verder heb ik op dit forum gelezen dat 26(6) PR ID-aanvragen minimaal 3 maanden duren omdat huwelijksakten/status in de landen van herkomst moeten worden geverifieerd. Andere categorieën hebben een veel kortere tijdlijn. Dan is er nog de factor dat niet iedereen dezelfde ervaring heeft...
Wil je delen of deze vertraging een negatieve invloed heeft gehad op je leven, sinds je je PR hebt ontvangen?

#38 ·
Goede dag mensen,

Ik heb vandaag de ID van mijn vrouw opgehaald bij DHA, en het duurde ongeveer 5 maanden om te verwerken.

Ik heb een snelle vraag: mijn vrouw heeft haar PRP onder echtgeno(o)t(e) gekregen en op het SA ID-boek staat mijn achternaam in plaats van de achternaam van mijn vrouw?

Gaat DHA de achternaam van de echtgenoot op het ID-boek zetten, aangezien ze op PR haar eigen achternaam heeft?

Kunt u alstublieft iemand vriendelijk advies geven?

Bedankt

#39 ·
Goede dag mensen,

Ik heb vandaag de ID van mijn vrouw opgehaald bij DHA en het duurde ongeveer 5 maanden om te verwerken.

Ik heb een korte vraag: mijn vrouw heeft haar PRP onder echtgenoot gekregen en in het SA ID-boek staat mijn achternaam gedrukt in plaats van de achternaam van mijn vrouw?

Gaat DHA de achternaam van de man in het ID-boek zetten, aangezien ze op PR haar eigen achternaam heeft gekregen?

Kunt u alstublieft iemand vriendelijk adviseren?

Bedankt
Alleen reageren om u te feliciteren. Ik heb geen enkele kennis van uw vraag...

#56 ·
We hebben de ID aangevraagd in Eldorodo, Soweto.

Alle educatieve documenten en PRP-kopieën hebben een andere achternaam.

Voor welke categorie moeten we een correctie aanvragen?

Gaan we nog steeds naar hetzelfde DHA-kantoor voor het voor het eerst uitgeven van een ID-boek, of kunnen we het laten corrigeren bij nabijgelegen DHA-kantoren zoals Centurion etc.?

Als we een correctie indienen, kunnen we dan reizen met de SA ID die we hebben?

Gelieve advies te geven.

#59 ·
Ik zie hier een paar mensen die weten over PRP-houders die ID's krijgen, kan iemand me helpen uitleggen waar een PRP-houder precies een ID voor nodig heeft? Is het alleen het gemak?

- bijvoorbeeld: je kunt geen Tyme-bankrekening openen zonder ID-nummer, maar zelfs tijdelijke inwoners kunnen over het algemeen een bankrekening openen, dus PRP's zouden dat ook zonder ID bij andere banken moeten kunnen?

- hoe dan ook, je kunt niet stemmen

- je kunt een ZA-rijbewijs krijgen zonder ID

Dus waar heb je absoluut een ID voor nodig?

#60 ·
Ik zie hier een paar mensen die weten over PRP-houders die ID's krijgen, kan iemand me helpen uitleggen waar een PRP-houder precies een ID voor nodig heeft? Is het alleen voor het gemak?

- bijv. je kunt geen Tyme bankrekening openen zonder een ID-nummer, maar zelfs tijdelijke inwoners kunnen over het algemeen een bankrekening openen, dus PRP's zouden dat ook zonder ID bij andere banken moeten kunnen?

- hoe dan ook kun je niet stemmen

- je kunt een ZA rijbewijs krijgen zonder ID

Dus waar heb je absoluut een ID voor nodig?
Hoi,
Voor zover ik weet is dit wettelijk verplicht. Eenmaal permanente verblijfsvergunning verleend, moet je worden toegevoegd aan het bevolkingsregister van het land om "zichtbaar" te zijn zoals elke burger. Je hebt gelijk over het aanvragen van dingen als rijbewijzen en bankrekeningen, maar dat is slechts tot een bepaalde tijdslimiet. Je ZULT uiteindelijk verplicht zijn om een ID-boek/kaart te produceren na een bepaalde tijd "anders".

Er is een voorbeeld van een buitenlander die niet zo lang geleden de carrièreladder beklom bij een overheidsinstantie in het NW nadat hij zijn PR had gekregen. Dit duurde helaas maar zo lang, omdat er werd geëist dat hij een ID produceerde. Het bleek dat hij zijn baan verloor en nu voor de rechtbank vecht tegen uitzetting omdat werd ontdekt dat zijn PR frauduleus was. Off the topic, maar ik gebruikte het voorbeeld alleen om mijn punt te illustreren.

#62 ·
Je hebt een ID-boek nodig om veel dingen in Zuid-Afrika te doen. In vergelijking met een ID-boek is het gebruik van je PRP in je dagelijks leven veel beperkter. Er zijn veel gelegenheden waarbij mensen je PRP gewoon niet als bewijs van je verblijfplaats accepteren, zoals banken.

Dus als je kunt, haal dan zo snel mogelijk een ID-boek als je je PRP krijgt.

Wat betreft de Smart ID, vertrouw je erop wat DHA in de toekomst over hun plan heeft aangegeven? Kom op, bro.

#63 ·
Je hebt een ID-boek nodig om veel dingen in Zuid-Afrika te doen. In vergelijking met een ID-boek is het gebruik van je PRP veel beperkter in je dagelijks leven. Er zijn veel gelegenheden waarbij mensen je PRP gewoon niet als bewijs van je verblijfplaats beschouwen, zoals banken.

Dus als je kunt, haal dan zo snel mogelijk een ID-boek als je je PRP krijgt.

Wat betreft de Smart ID, vertrouw je op wat DHA heeft aangegeven over hun plan in de toekomst? Kom op, bro.
Je hebt gelijk bro... ik ga volgende week een ID aanvragen.

#73 ·
Ik deel mijn recente ervaring in het bankwezen met een PR en geen Zuid-Afrikaanse ID, alleen geprobeerd met 3 banken:

- Tyme is een no-go, ze hebben alleen online / app onboarding die begint met een ID-nummer.

- Capitec maakte me woedend, medewerkers van twee verschillende filialen leken geen idee te hebben wat een PRP ĂĽberhaupt is en stonden erop een werkvergunning te zien ... als je dat obstakel eenmaal hebt overwonnen, staan ze erop een SA ID te zien, ik heb dit bevestigd met hun klantenservice die een meer informatieve reactie had, maar nog steeds niet behulpzaam in ons geval, je moet een geldig paspoort en verblijfsvergunning hebben, maar ook een salarisstrook / werkgeversbrief, d.w.z. het kan zonder ID, maar dan moet je in dienst zijn, of het kan zonder werk, maar dan moet je een ID hebben.

- FNB heeft ons onmiddellijk geholpen, geen probleem, zonder onzin over werkvergunningen of werk of de noodzaak van een SA ID.

#74 ·
sharing my recent experience in banking with a PR and no South African ID, only tried with 3 banks fwiw:

- Tyme is a no-go, they only have online / app onboarding which starts with an ID number

- Capitec got my blood boiling, staff at two different branches didn't seem to have a clue what a PRP even is and insisted on seeing a work permit ... once you get past that obstacle they insist on a SA ID, I've confirmed with their client care center which had a more informative reply, but still not helpful in our case, you must have a valid passport and residence permit, but also a salary slip / employment letter i.e. it can be done without an ID but then you must be employed, or it can be done without employment, but then you must have an ID

- FNB sorted us out immediately, no problem, without any nonsense about work permits or employment or needing an SA ID
Bedankt voor het delen, broeder. Blij te horen dat je erin geslaagd bent vreugde te vinden.

Hoe gaat het met de ID-aanvraag?

#79 ·
Ja, ik dacht er ook aan om te wachten tot PR-houders SmartID kunnen krijgen, maar aan de andere kant dacht ik, waarom wachten op iets dat misschien niet komt. Ik heb ook mijn ID nodig om veel dingen te doen
Goed punt. Ik denk dat het een kwestie is van wat je dringende behoeften zijn. Als de tijd komt dat je het groene boek moet inruilen voor de smartcard, dan zij het zo... Sommige mensen zoals de heer op dit forum kunnen hun leven ongestoord voortzetten. Anderen moeten een ID presenteren....

#85 ·
Hallo allemaal,

Weet iemand waar PRP-houders in Eastern Cape een groene streepjescode-ID kunnen aanvragen? Ik ging gisteren naar de vestiging van Port Elizabeth in North End en kreeg te horen dat ze sinds 2022 geen ID's meer uitgeven aan permanente inwoners en genaturaliseerde burgers. Mij werd verteld om het te proberen in Alice in East London, Fort Beaufort en 2 andere plaatsen die ver weg zijn, maar ik wilde gewoon weten of iemand onlangs zijn ID's in een van deze kantoren heeft gedaan en wat de vereisten zijn.

Ik heb deze kantoren gebeld, maar ze nemen de telefoon niet op. Help alsjeblieft 🙏🏾

#90 ·
Hoi iedereen,

Weet iemand waar PRP-houders in Eastern Cape een groen gecodeerde ID kunnen aanvragen? Ik ging gisteren naar de vestiging in Port Elizabeth in North End en kreeg te horen dat ze sinds 2022 geen ID's meer uitgeven aan permanente inwoners en genaturaliseerde burgers. Mij werd verteld om het te proberen in Alice in East London, Fort Beaufort en 2 andere plaatsen die ver weg zijn, maar ik wilde gewoon weten of iemand onlangs zijn ID's in een van deze kantoren heeft gedaan en wat de vereisten zijn?

Ik heb deze kantoren gebeld, maar ze nemen de telefoon niet op. Help alsjeblieft 🙏🏾
Ik heb hetzelfde probleem als jij. De mijne is een vervanging. Ik ben mijn ID-boekje kwijtgeraakt. Ik denk erover om naar Grahamstown te gaan.

#96 ·
Hoi,

Ik moet een groene ID-kaart voor mijn dochter aanvragen. Ze is net 16 geworden, ze heeft een PRP.
Ik ging naar Grahamstown waar ze op school zit. Ze gaven me hetzelfde antwoord als xty4evermore, Alice, Fort Beaufort en een andere die ik me niet herinner.

Kunt u de naam van de andere 2 xty4evermore geven?

Als iemand het weet, kunt u dan bevestigen wat de benodigde documenten zijn om een groene ID-kaart voor uw kind aan te vragen, wetende dat de ouders en het kind buitenlanders zijn met PRP's en de ouders al hun groene ID-kaarten hebben?

Dank u
De vereisten zijn alleen de b van uw kind
Ahh, ok. Bedankt, ik heb vandaag iets nieuws geleerd. En ja, je hebt 100% gelijk. Ons kind is 8 en heeft alleen een geboorteakte (met haar id-nummer standaard). Krijgt pas een ID-kaart als ze 17 is.
ID-kaart is op 16.

#99 ·
Goedendag allemaal.
Ik heb mijn PR in januari 2025 gekregen (huwelijksroute). Ik heb meteen in dezelfde maand januari een aanvraag ingediend voor het Green ID-boek, ik ben gevestigd in Gauteng. Ik heb al 2 maanden gewacht en het is er nog niet, ik hoop gewoon dat het snel komt, want het is nodig om vrijwel alles te doen. Groeten