Expat Forum For People Moving Overseas And Living Abroad banner

Constructie op rustiek land

56K views 50 replies 11 participants last post by  sheilakreiber  
#1 ·
Heeft iemand ervaring met het kopen van een woning op rustiek land? Ik begrijp dat het bijna onmogelijk is om op rustiek land te wonen, maar de plek die we bekijken heeft al een gebouw erop dat eerder bewoond was (maar nu niet meer). Ik heb een advocaat die ernaar kijkt, maar ik vroeg me af of iemand iets wist over hoe waarschijnlijk het zou zijn dat we daar zouden kunnen wonen en het zouden kunnen renoveren.

Bedankt.

#2 ·
Ik ben ook geĂŻnteresseerd in uw vraag. Ik weet niet hoe het in Portugal werkt, maar ik weet dat je in de VS een "bewoningsvergunning" nodig hebt, ook wel CO genoemd, voordat je een woning kunt bewonen. In de VS is een CO vereist wanneer je koopt, drastisch renoveert of het beoogde gebruik van een pand wijzigt (zoals van een kantoor naar een woning). Een CO is in feite een inspectie of verklaring die certificeert dat het pand veilig en geschikt is voor bewoning.

Ook in de VS moet je bij het verkrijgen van een CO soms een oud pand op orde brengen (huidige bouwvoorschriften en bestemmingsplannen). Mogelijk moet je wijzigingen aanbrengen aan de sanitaire, elektrische, verwarmingssystemen, enz. als de oude systemen als onveilig of ongezond worden beschouwd.

Maar ook ik heb geen idee wat de vereisten zijn in Portugal, vooral voor de oude huizen die al lange tijd niet bewoond zijn, dus hopelijk kan iemand anders helpen. Ik zou denken dat het proces enigszins vergelijkbaar is met dat in de VS, maar ik weet het niet. Als je in de VS zou zijn, zou ik je hebben aangeraden je vragen te stellen aan de afdeling bouwzaken van de stad waar het pand zich bevindt.

#4 ·
Hallo, Een aantal jaren geleden hebben we veel percelen bekeken en aanbiedingen gedaan op twee aangrenzende Rustieke percelen in de buurt van Tomar, op een zachte helling met een beekje aan het einde en fruitbomen in de onderste helft. Eén perceel had de overblijfselen van een stenen/bakstenen gebouw, beide zonder woonstatus. We hadden een waardeloze advocaat. De geregistreerde eigenaar van de percelen was de makelaar die ze verkocht, hoewel we alleen zijn/haar assistent ontmoetten die dit niet wist. enz. enz. Je kunt officieel geen woonhuis bouwen op Rustiek land, je kunt een tuinhuisje bouwen maar geen woonstatus krijgen voor het gebouw. Je kunt Rustieke elektriciteit krijgen, die op een paal op het land staat, maar geen huishoudelijke elektriciteit en geen huishoudelijk water. Vaak worden dingen als een caravan etc. op Rustiek land genegeerd, maar aangezien de meeste dingen in Portugal zijn, handhaven verschillende plaatsen de regels verschillend. Afgezien van het feit dat we de advocaat etc. moesten betalen, ontdekten we dat het niet 100% klopte door de Pormissory-note, die verkoper en koper allebei ondertekenen en een aanbetaling wordt gedaan waardoor alle details wettelijk bindend worden - zelfs met beperkt Portugees heb ik een clausule opgenomen dat de verkoper het gebouw voor de verkoopdatum als woonhuis zou laten classificeren, wat de verkoper vervolgens weigerde te ondertekenen. Vaak hebben onroerend goed in landelijke gebieden twee artikelen, huis van X vierkante meter Wonen en tuin Y meter "Rustiek".

#6 ·
Hallo, Een aantal jaren geleden hebben we veel percelen bekeken en aanbiedingen gedaan op twee aangrenzende Rustieke percelen in de buurt van Tomar, op een zachte helling met een beekje aan het einde en fruitbomen in de onderste helft. Eén perceel had de overblijfselen van een stenen/bakstenen gebouw, beide zonder bewoningsstatus. We hadden een s**t van een advocaat. De geregistreerde eigenaar van de percelen was de makelaar die ze verkocht, hoewel we alleen zijn/haar assistent ontmoetten die dit niet wist. enz. enz. Je kunt officieel geen bewoning bouwen op Rustiek land, je kunt een tuinhuisje bouwen maar geen bewoningsstatus krijgen voor het gebouw. Je kunt Rustieke elektriciteit krijgen, die op een paal op het land staat, maar geen huishoudelijke elektriciteit en geen huishoudelijk water. Vaak worden dingen als een caravan etc. op Rustiek land genegeerd, maar zoals de meeste dingen in Portugal handhaven verschillende plaatsen de regels op verschillende manieren. Afgezien van het feit dat we de advocaat etc. moesten betalen, ontdekten we dat het niet 100% was door de Pormissory-akte, die verkoper en koper allebei ondertekenen en een aanbetaling wordt gedaan waardoor alle details wettelijk bindend zijn - zelfs met beperkt Portugees heb ik een clausule opgenomen dat de verkoper het gebouw voor de verkoopdatum als bewoning zou laten classificeren, wat de verkoper vervolgens weigerde te ondertekenen. Vaak hebben onroerend goed in landelijke gebieden twee artikelen, huis van X vierkante meter Bewoning en tuin Y meter "Rustiek".
Bedankt, zoals altijd zijn uw berichten zeer nuttig. Ik vind vooral de clausule die u heeft toegevoegd over het laten classificeren van het onroerend goed voor bewoning vóór de sluiting. :) Ik weet niet zeker of de OP bedoelde dat het hele onroerend goed als rustiek werd geclassificeerd, en ik ben ook benieuwd. Laten we aannemen dat er een onroerend goed in landelijk Portugal is dat al geruime tijd niet bewoond is. Het heeft een huis op het terrein met de muren en het dak intact, en in het verleden werd het huis geclassificeerd als een bewoningsgebied. Zou dat onroerend goed een soort inspectie of certificering nodig hebben (of misschien aangepast moeten worden aan de huidige bouwvoorschriften) voordat de nieuwe eigenaar het onroerend goed kon bewonen? Zo ja, wordt dit inspectieproces uitgevoerd door de gemeentelijke/regionale/nationale overheid, of zou het aan lokale aannemers zijn om een certificering of iets dergelijks te ondertekenen? Ik zal ook zoeken om te zien of iemand deze vraag elders op het forum en online heeft beantwoord als ik daar tijd voor heb. Ik denk dat een boek over bouwstandaarden in Portugal ook nuttig zou kunnen zijn, vooral met betrekking tot huissystemen, waaronder elektrische, gas-, water- en afvalsystemen. Ik heb vele jaren gewerkt in de landmeetkunde en civiele techniek in de VS, dus ik ben goed bekend met huizen en bouwstandaarden daar, maar ik heb geen idee van bouwstandaarden in Europa.

#5 ·
Hallo Strontium, bedankt voor de reactie. Ik wacht tot ik hoor wat mijn advocaat heeft ontdekt en kijk of we iets kunnen doen. Anders moeten we denk ik elders kijken. Ik weet dat de betreffende Camara probeert eigendommen te upgraden en het verlies van de bevolking te stoppen, maar de boerderij ligt een eindje buiten het dorp, dus is mogelijk niet inbegrepen.

Smudges, ik heb veel zoekopdrachten gedaan, maar helaas is de zoekfunctie hier niet erg goed, maar ik heb veel threads gelezen, maar ontdekte dat geen enkele betrekking had op grond met al gebouwen erop.

#8 · (Edited)
Bedankt Smudges, termen maken het zoeken een stuk eenvoudiger :)

Ik vond dit online:

Volgens het wetsdecreet nr. 68/2004 van 25 maart werd het verplicht om de koper alle handelingen van de akte te verstrekken die betrekking hebben op de verkrijging van het eigendom van een woongebouw of fractie, een technisch verslag van het gebouw, zonder welke het niet kan worden gevierd.

Deze wettelijke verplichting geldt alleen voor nieuwe eigendommen, en aan het begin van de verordening wordt bepaald dat de regels niet van toepassing zijn in de volgende gevallen:

– Voor gebouwen die zijn gebouwd vóór de inwerkingtreding van de Algemene Verordening voor Stedelijke Bouw, goedgekeurd op 7 augustus van het jaar 1951

– De gebouwen die vóór 2004 zijn gebouwd en waarvoor een gebruiksvergunning is verleend of waarvoor de uitgifte in de gemeenteraad is aangevraagd op de datum van inwerkingtreding van de wet, d.w.z. 30 maart 2004.

– Bewoningsvergunning Portugal
Alle woonhuizen die na 1951 zijn gebouwd, hebben een bewoningsvergunning nodig die bevestigt dat de lokale autoriteit, Câmara Municipal, het pand heeft geïnspecteerd en dat het voldoet aan de bouwvergunning en bouwvoorschriften.

– Gebruiksvergunning (Licença de Utilização)
Verkrijg een kopie van de gebruiksvergunning van het lokale gemeentehuis. In dit document kunt u controleren of het pand is goedgekeurd voor de doeleinden van de oorspronkelijke bouwvergunning. Voor een woonhuis is een bewoningsvergunning nodig. Voor niet-residentieel is een commerciële of industriële vergunning nodig. Dit gebruiksvergunningsdocument moet worden overgelegd bij het ondertekenen van het "belofte tot koop en verkoop"-contract.

– Een bouwvergunning voor een nieuw huis omvat structurele, elektrische (behalve tijdelijke stroom), mechanische en sanitaire werkzaamheden voor de constructie. Het omvat geen vergunningen voor openbare werken, water, riolering of recht van overpad.

De vraag rijst echter over de procedure of noodzaak als het pand oorspronkelijk vóór 1951 is gebouwd. Het lijkt erop dat Portugal, net als de VS, de bevoegdheid voor bewoningsvergunningen aan de gemeentelijke overheid heeft gegeven, dus dat is waarschijnlijk de plek om contact op te nemen voor vragen.

Toegevoegd: Ik heb meer informatie gevonden, voornamelijk uit opmerkingen die online in andere forums zijn geplaatst (dus misschien niet accuraat). Het lijkt erop dat als een huis vóór 1951 is gebouwd, u het certificaat nodig heeft om te bewijzen dat dit het geval is en dat u dan geen bewoningsvergunning nodig heeft. Het lijkt er ook op dat u niets aan de constructie kunt toevoegen, als u dat wenst, dan heeft het hele huis een bewoningsvergunning nodig en moeten waarschijnlijk bepaalde delen van het oorspronkelijke huis op orde worden gebracht.

#9 ·
Het lijkt erop dat dit het geval is:

Als het huis na augustus 1951 is gebouwd, dan is een bewoningsvergunning van de lokale gemeente vereist om het pand te bewonen.

Als het huis vóór augustus 1951 is gebouwd (en daarna geen toevoegingen heeft gehad), dan heeft het huis alleen een certificaat nodig dat bij de lokale gemeente geregistreerd staat en dat aangeeft dat het een woning is die bedoeld is om in te wonen en dat het is gebouwd voordat de bewoningsvergunning verplicht was. In dit geval is geen bewoningsvergunning vereist.

#10 ·
In principe zoals hierboven over bewoning. Als u een nuttige advocaat heeft, heeft deze vaak directe toegang tot de "kadastrale" lijsten van eigendommen en drukt u tegen een kleine vergoeding kopieën af (sommige makelaars doen dit ook). Eigendommen worden geclassificeerd als artikelen, dus - meestal is een huis één artikel en de vermelding zal aangeven hoeveel vierkante meters bewoning en het bouwjaar - uiteraard kunnen er later extra delen zijn gebouwd die mogelijk niet geregistreerd staan als bewoning. Tuinland is een ander artikel en kan worden geclassificeerd als "Rustiek" en de vermelding zal aangeven hoeveel vierkante meters Rustiek land, hoeveel olijfbomen, sinaasappelbomen etc. Op het terrein moeten er markeringen zijn die overeenkomen met het land MAAR aangezien de lokale belasting wordt betaald over de betrokken gebieden, kunnen deze onderverklaard zijn - geschat wordt dat het totale aangegeven land in Portugal slechts 90% van het reële oppervlak van Portugal bedraagt. Vaak zult u merken dat de oudere landelijke huizen de papieren de laatste tijd niet hebben bijgewerkt, maar in geval van verkoop moeten de papieren worden bijgewerkt, zodat de kopie die u op het moment van de verkoop krijgt, moet weerspiegelen wat u daadwerkelijk koopt en mogelijk niet wat u denkt te kopen. Daarnaast is het mogelijk om geld te lenen tegen onroerend goed dat dan deel uitmaakt van het onroerend goed, dus de schuld gaat mee met het onroerend goed en niet met de persoon, dus u kunt een mooi huis zien dat - op papier - goedkoper lijkt dan een vergelijkbaar huis ernaast, maar met een schuld komt. Het is redelijk duidelijk hoe de dingen worden gedaan en u heeft geen grote kennis van het Portugees nodig om de valkuilen te vermijden. Met een "kadastrale" vermelding en een kopie van een Promissory kunt u het zelf uitzoeken - ik zal kijken of ik voorbeelden van deze papieren kan vinden om het gemakkelijker te begrijpen.

#12 ·
Kortom, zoals hierboven over bewoning. Als je een nuttige advocaat krijgt, hebben ze vaak directe toegang tot de "kadaster"-lijsten van eigendommen en voor een kleine vergoeding printen ze kopieën voor je (sommige makelaars doen dit ook). Eigendommen worden geclassificeerd als artikelen, dus - meestal is een huis één artikel en de vermelding zal aangeven hoeveel vierkante meter bewoning en bouwjaar - uiteraard kunnen er later extra delen zijn gebouwd die mogelijk niet als bewoning zijn geregistreerd. . Tuinland is een ander artikel en kan worden geclassificeerd als "Rustiek" en de vermelding zal aangeven hoeveel vierkante meter rustiek land, hoeveel olijfbomen, sinaasappelbomen etc. Op de grond moeten er markeringen zijn die overeenkomen met het land MAAR aangezien de lokale belasting wordt betaald over de betrokken gebieden, kunnen deze onder de maat zijn - geschat wordt dat het totale aangegeven land in Portugal slechts 90% van het werkelijke oppervlak van Portugal bedraagt. Vaak zul je zien dat de oudere landelijke huizen het papierwerk niet recent hebben bijgewerkt, maar in geval van verkoop moet het papierwerk worden bijgewerkt, zodat de kopie die je bij de verkoop krijgt, moet weerspiegelen wat je daadwerkelijk koopt en mogelijk niet wat je denkt te kopen. Bovendien is het mogelijk om geld te lenen tegen onroerend goed dat dan deel uitmaakt van het onroerend goed, dus de schuld gaat mee met het onroerend goed en niet met de persoon, dus je kunt een mooi huis zien dat - op papier - goedkoper lijkt dan een vergelijkbaar huis ernaast, maar met een schuld komt. Het is redelijk duidelijk hoe de dingen worden gedaan en je hebt geen grote kennis van het Portugees nodig om de valkuilen te vermijden. Met een "kadaster"-vermelding en een kopie van een Promissory kun je het zelf uitzoeken - ik zal kijken of ik voorbeelden van dit papierwerk kan vinden om het gemakkelijker te begrijpen.
Jeetje, dat is absoluut anders dan de manier waarop huizen in de VS worden verkocht. In de VS is het de verantwoordelijkheid van de verkoper om alle pandrechten, bezwaren, leningen, enz. te zuiveren vóór de sluiting en de overdracht van de titel. De nieuwe koper koopt dan de eigendom "vrij en onbelast" en koopt ook een "titelverzekering", die de koper beschermt voor alle claims, pandrechten, enz. die kunnen ontstaan ​​voor gebeurtenissen die plaatsvonden voordat ze de eigendom verkregen. De hypotheekmaatschappij krijgt ook een titelverzekering om de bank te beschermen voor het bedrag dat ze aan de koper hebben geleend om de eigendom te verwerven.Ik vraag me af of Portugal ook vergelijkbare wetten heeft over grondeigendom zoals "verkrijgende verjaring" zoals wij in de VS. In de VS, zelfs als iemand geen duidelijke titel heeft op een stuk grond, kan hij de titel op die grond verkrijgen als hij het lange tijd bewoont, op voorwaarde dat hij nooit bericht krijgt dat hij het land van iemand anders bewoont door of voor de werkelijke eigenaar. Een voorbeeld zou zijn dat we naast elkaar wonen. Ik bouw een ​​hek tussen ons, maar ik bouw het eigenlijk 5' over op jouw eigendom. Ik onderhoud die eigendom dan en gebruik het om te tuinieren, ik maai het gras, enz. Als ik dat land 20 jaar bewoon en je me er in die tijd niet van op de hoogte stelt dat het jouw land is (of probeert het zelf te onderhouden), dan heb ik een wettelijke aanspraak op dat land.Ik breng dit niet ter sprake omdat ik probeer land van iemand te stelen, maar eerder om de juridische gevolgen en rechten te bepalen die verband houden met het verschijnen van langdurige eigendomslijnen tussen aangrenzende eigendommen wanneer de aktebeschrijving(en) vaag zijn of niet weerspiegelen wat er op de grond bestaat.Een beter voorbeeld zou kunnen zijn uit de film "Under a Tuscan Sun" waar de vrouw een eigendom koopt en de juridische beschrijving luidt: "de hoeveelheid land die door 2 ossen in 2 dagen kan worden geploegd". In dit geval is de juridische beschrijving vaag en in feite nutteloos en moet het gebied van langdurig bezit van de vorige eigenaar de wettelijke eigendom aangeven.

#11 ·
In ons geval is ons verteld (en moet worden bevestigd) dat het gebouw meer dan 100 jaar geleden is gebouwd. Ongeveer een derde was woonruimte (en dat is te zien aan de kamerindelingen binnen) en de rest was dierenverblijf. Wat we graag willen, is alles renoveren en er in zijn geheel in wonen.

#13 ·
In ons geval is ons verteld (en moeten we laten bevestigen) dat het gebouw meer dan 100 jaar geleden is gebouwd. Ongeveer een derde was woonruimte (en dat zie je aan de kamerindeling binnen) en de rest was dierenverblijf. Wat we graag willen is alles renoveren en er in wonen.
Het klinkt alsof je naar de Camera Municipal (of wat de Portugese term ook is :) ) zou moeten gaan en moet kijken of ze een certificaat hebben dat de leeftijd en het beoogde gebruik van alle bouwwerken op het terrein vermeldt.

Als dit certificaat beschrijft wat je op het terrein hebt gezien, dan mag je waarschijnlijk de voorheen door mensen bewoonde ruimtes bewonen. Je kunt die ruimtes waarschijnlijk zelfs renoveren, hoewel ik niet zeker ben van "structurele" wijzigingen zoals het verwijderen van muren, enz. Alle ruimtes die in het certificaat worden genoemd als gebouwd vóór 1951 en die als menselijke bewoning werden gebruikt, zouden legaal weer bewoond mogen worden.

Het omzetten van niet-bewoonbare ruimtes zoals dierenverblijven zou echter waarschijnlijk een ander verhaal zijn. Ik denk dat dit een toevoeging aan de woonruimte zou zijn en daarom zou het hele pand wettelijk een bewoningscertificaat moeten krijgen. Dit proces zou waarschijnlijk vereisen dat je het hele pand op de huidige code brengt. Dit kan een erg duur proces zijn als de codes voor nutsvoorzieningen zijn veranderd en misschien hebben ze nu wetten voor aardbevingsbestendigheid?

Hopelijk kan iemand die goed bekend is met oude Portugese huizen helpen, maar dit is mijn beste gok tot nu toe. Ik vermoed dat deze situatie is ontstaan omdat huizen onveilig werden geacht en ze dus de wetten hebben veranderd, maar ze wilden niemand benadelen of hun eigendommen aanzienlijk minder waard maken, dus hebben ze de oude huizen gehandhaafd. Gezien dit alles kan het beter (goedkoper) zijn om een huis te vinden dat een huidige menselijke woonruimte heeft die aan je behoeften voldoet en dat dan te renoveren zonder dat je een bewoningscertificaat nodig hebt.

#15 ·
Bedankt voor de antwoorden, het is allemaal erg nuttig. Het is eigenlijk allemaal op één verdieping. Als je zegt dat de voorkant er hetzelfde uitziet, bedoel je dan de hele buitenkant? Ik vraag het omdat er meer ramen nodig zouden zijn. Ik zou graag willen denken dat ze het gemakkelijk zouden maken om deze plekken te renoveren in plaats van ze te laten vervallen, maar wie weet?

#16 ·
Ik ben blij dat je dit onderwerp hebt geplaatst, want ik ben ook geĂŻnteresseerd in het horen van je antwoorden. Ik heb huizen gekocht en verkocht in de VS voor de kost, een soort lange termijn flipper die ze herbouwde met ambachtelijk vakmanschap van de oude wereld :)

Ik neem aan dat je bedoelt dat het huis massieve muren heeft (en geen openingen) in het momenteel onbewoonde gedeelte waar je ramen wilt plaatsen. Misschien is het toegestaan of gemakkelijker om in plaats daarvan dakramen in het plafond te plaatsen? Ik vraag het omdat ik graag wil dat je het juiste antwoord krijgt. Ik heb ook gemerkt dat veel van de oudere huizen een gebrek aan ramen hebben.

Ik zou ook denken dat ze willen dat deze huizen worden gerenoveerd en bewoond. Sommige steden in Italië geven huizen gratis weg aan mensen die erin willen wonen en ze willen renoveren. Het is logisch.

Er is nog een ander probleem dat me zorgen baart, en dat is vocht en schimmel. Ik heb niet veel ervaring met oude stenen huizen, enz. Al mijn huizen zijn gebouwd met houten stijlen op betonnen platen of met betonnen blokken of gegoten betonnen funderingen. Ze hadden allemaal gipsplaten aan de binnenkant en ofwel multiplex en vinyl gevelbekleding, baksteen of stucwerk aan de buitenkant. Misschien wil je je verdiepen in renovatiemethoden om interne vochtigheid te verminderen voordat je met je renovatieproject begint, vooral een soort afgedichte vloer als die er nog niet is. Ik weet dat ik er de voorkeur aan geef dat mijn huizen droog en geĂŻsoleerd zijn, plus natuurlijk veel ramen voor licht, warmte en luchtstroom :)

#17 ·
Er is een zeer goede reden waarom oudere woningen kleine of weinig ramen hebben. Hoe groter het raam, hoe meer warmte in de winter ontsnapt en meer warmte in de zomer binnendringt. Hetzelfde geldt voor de zeer dikke stenen muren in oudere woningen. Ik begrijp uw opmerkingen John over het feit dat u meer zonlicht binnen wilt, maar het is een evenwichtsoefening tussen isolatie en licht.

Voor de goede orde en het is wel relevant. Ik heb een zeer goede vriend in het VK die ooit betrokken was bij de ontwikkeling en vervolgens de productie en installatie van een apparaat dat zonlicht van het dak in huis zou brengen. Het apparaat is gekocht en wordt nu door Velux op de markt gebracht als de Velux Sun Tunnel. Het is verbazingwekkend hoeveel licht er door die kleine buis naar beneden gaat en het gebied eronder overspoelt. Het werkt ook 's nachts en zal een gebied met maanlicht overspoelen. Deze laatste nachten zouden een prachtig maanlicht in de woning hebben geworpen.

#19 · (Edited)
Er is een heel goede reden waarom oudere woningen kleine of weinig ramen hebben. Hoe groter het raam, hoe meer warmte in de winter ontsnapt en hoe meer warmte in de zomer binnenkomt. Hetzelfde geldt voor de zeer dikke stenen muren in oudere woningen. Ik begrijp je opmerkingen John over het houden van meer zonlicht, maar het is een evenwichtsoefening tussen isolatie en licht.

Voor wat het waard is en het is wel relevant. Ik heb een heel goede vriend in het VK die ooit betrokken was bij de ontwikkeling en vervolgens de productie en installatie van een apparaat dat zonlicht van het dak in huis zou brengen. Het apparaat is gekocht en wordt nu door Velux op de markt gebracht als de Velux Sun Tunnel. Het is verbazingwekkend hoeveel licht er door die kleine buis naar beneden gaat en het gebied eronder overspoelt. Het werkt ook 's nachts en zal een gebied met maanlicht overspoelen. Deze laatste paar nachten zouden een prachtig maanlicht in het pand hebben geworpen.
Ik heb altijd gedacht dat dat de bedoeling was van die opgerolde buitenluiken? Ik zou denken dat ze geĂŻsoleerd zouden kunnen worden en samen met dubbele ramen niet ongelijk zouden zijn in isolatievermogen aan een oude muur?

Ik woonde in Socal in Orange County, een beetje landinwaarts, in een heel groot huis met veel ramen (6 slaapkamers, 2700 sf en veel grote ramen), ik zou zeggen dat het klimaat erg vergelijkbaar was met Zuid-Portugal. Ik had allemaal dubbele vinyl ramen, en het waren alleen de standaardtypes (niet met argongas gevuld of iets dergelijks).

In de winter deed ik overdag alle jaloezieën open (ik had dikke 2" faux houten jaloezieën) in huis en de zon scheen door de ramen en verwarmde het huis eigenlijk boven de temperatuur buiten. 'S Nachts deed ik de jaloezieën dicht om de raamopeningen te isoleren van de kou buiten, omdat het in de winter in de jaren '40 daalde. Ik denk dat dit afhangt van de hoeveelheid zonlicht in de winter. In Zuid-Portugal of Madeira met veel zon kunnen gesloten ramen een huis boven de buitentemperatuur verwarmen, maar als het veel bewolkt is, zou het waarschijnlijk niet veel helpen.

In de zomer was het precies het tegenovergestelde. Ik deed overdag de jaloezieën strak dicht en dat hield veel van de hete lucht en zon buiten. Ik zou denken dat die oprolbare buitenluiken nog beter zouden werken, vooral als ze misschien geverfd of bekleed zijn om de warmte weg te reflecteren en als ze geïsoleerd zouden zijn. Nog beter zou het zijn om de buitenluiken en de binnenjaloezieën van imitatiehout samen te gebruiken. Mijn buurman in Californië had oprolbare luifels die hij naar beneden rolde om te voorkomen dat de zon in de zomer op zijn ramen scheen.

Mijn co2-uitstoot voor de laatste 2 jaar dat ik daar woonde, was 1/10e van die van de typische Amerikaan en ik woonde in een enorm huis met 6 slaapkamers met alleen mijn hond, hoewel veel van mijn besparingen afkomstig waren van het alleen rijden op een e-bike. In de winter verwarmde ik het huis bijna nooit (mijn gasrekening voor verwarming, warm water en kookgas was $ 100 per jaar). Mijn elektriciteitsrekening was $ 300 per jaar, inclusief airconditioning, en dat omvatte ook het draaien van een 120" filmprojector 3-4 uur per dag (1+ kW per dag alleen voor de tv), en het werd daar in de zomer heet (minstens 30 dagen zouden boven de 40C gaan). Ik had een huis met 2 verdiepingen en ik zou de centrale airco-units nooit laten draaien (het had 2 grote, energieverslindende centrale airconditioners), ik had een kleine 5000btu airco-unit die ongeveer 600sf woonruimte koelde op warme dagen. Ik gebruikte het trappenhuis naar boven als een warmtestapel en alle hete lucht werd naar boven geduwd, terwijl de benedenverdieping werd gekoeld door de ondermaatse en efficiënte raamairco-unit, toen de temperaturen buiten 's nachts daalden, opende ik alle ramen boven (soms geholpen met ventilatoren, die aan de ene kant naar binnen bliezen en aan de andere kant naar buiten bliezen en in de kozijnen werden afgedicht om een vacuümafdichting te creëren). Binnen enkele minuten zou de bovenverdieping dalen tot bijna dezelfde temperatuur als buiten.

Ik geloof dat een ventilator voor het hele huis nog beter zou werken, met een ventilator in een dakspits of zolder en die lucht laag aanzuigt (zoals grote open ramen op de begane grond). Misschien is een huis met 2 verdiepingen efficiënter en kan het beter gebruik maken van meer ramen en 's zomers warme lucht 'opslaan'. Warme lucht stijgt en ik gebruikte die natuurwet in mijn voordeel in Californië.

En ja, het dakidee zou nog beter zijn om het huis te verwarmen. Grote dakramen met een geïsoleerd sluitsysteem dat het raam kan isoleren wanneer zonlicht/warmte niet gewenst is, zouden ook zeer efficiënt zijn, denk ik :)

Attachments

#18 ·
We denken sowieso aan normale Velux-ramen in sommige kamers, een huis waar we vroeger woonden had geen ramen of deuren aan de rechter- en linkerkant en gebruikte Velux in de badkamers en dat was voldoende. De zonnetunnel ziet er interessant uit.

#20 · (Edited)
Dit is een generalisatie, maar traditionele landelijke bouw hier, centraal Portugal (een arm land), gebruikt "veldsteen", aangezien dit lokaal bouwmateriaal is dat in velden wordt gevonden en de heuvels vormt. Hout wordt gebruikt voor de dakconstructie, deuren, vloerplanken en kozijnen. De stenen worden op elkaar gestapeld om muren te vormen zonder funderingen, zonder isolatie, muren mogelijk 1 m dik aan de basis en 50 cm aan de bovenkant, openingen voor ramen en deuren gebruiken een stenen plaat als latei - vandaar een reden waarom ramen klein moeten zijn, omdat er meerdere tonnen steen kunnen zijn voor de latei om te ondersteunen, soms heeft de opening stenen plaat "kolommen" die de latei ondersteunen en voorkomen dat de stenen muren in de opening vallen. De muren worden dan opgevuld met modder die opdroogt en een solide structuur produceert, periodiek onderhoud is vereist na het natte seizoen. Iets betere muren zijn dezelfde met kalkpleister aan de buiten- en binnenkant, waardoor het ook bijna onderhoudsvrij wordt. De muren "ademen". Het dak is zadeldak met een enkele overspanning nokbalk, rechte takken worden gebruikt om van de nok naar de bovenkant van de muren en de overstek te gaan, dunnere rechte takken voor latten worden gebruikt en tegels worden erop geplaatst, gaten tussen de tegels betekenen dat het dak wordt geventileerd. Het plafond onder het dak is van hout en sluit de dakruimte van onderen af, waardoor wordt voorkomen dat de door de zon verwarmde dakruimtelucht het huis binnendringt. Hout + muren absorberen vocht tijdens vochtige periodes en geven vocht af tijdens minder vochtige periodes, daarom wordt kalkmortel gebruikt en wordt hout niet afgedicht met "olie"-verf. Houtwormen kunnen leven in hout met 11% vocht (moet het exacte % controleren), dus als het hout droogt, sterven de houtwormen + larven en vormen zich geen andere vormen van rot. Als je het dak onder de tegels of het hout van de vloerplanken etc. begint af te dichten, voorkom je dat ze ademen en zal het vochtgehalte elk klein gaatje vinden om binnen te komen en zich te verspreiden, maar niet kunnen verdampen en schade veroorzaken. Er zijn methoden om traditionele huizen te renoveren, maar alleen het toevoegen van afgedichte glazen units als ramen en deuren en het bekleden en isoleren van het dak kan onbedoelde gevolgen hebben, zoals woekerende houtrot en zwarte schimmel, omdat de binnenmuren niet langer kunnen ademen en vocht in de drogere periodes kunnen kwijtraken. Als je je hiervan bewust bent, is het niet moeilijk om in deze gebouwen te wonen, maar (zoals de lokale bevolking doet) moet je MET het gebouw leven en niet ertegen (klopt dat?)

#21 ·
Bedankt voor de beschrijving van hoe de muren zijn gemaakt, ik denk niet dat ik erin zal snijden als ik het kan vermijden :) Ik begrijp dat je moet werken met wat je hebt. Dit is een heel ander bouwontwerpconcept dan ik gewend ben. Het is fijn dat ze niet met giftige chemicaliën zijn gebouwd. :) Vanuit uw beschrijving is het hout (onder)vloer (op de benedenverdieping, niet tussen de verdiepingen) hetgeen mij het meest stoort. Zijn er houten balken onder de vloerplanken? Als het mogelijk was, zou ik er de voorkeur aan geven om de houten ondervloer te vervangen door cement en vervolgens keramische tegels of een 6 mil plastic folie dampscherm aan te brengen met kliklaminaat of parket. De muren zijn een ander verhaal. In mijn jongere jaren renoveerde ik oude aluminium boten als hobby en wat ik onder de vloer gebruikte, was isolatie met gesloten cellen (d.w.z. zwembanden). Er is een vergelijkbare praktijk in de VS bij zeer oude huizen van 100-200 jaar oud met vochtige stenen en mortel kelders. Ik denk dat de praktijk inhoudt dat een paar centimeter schuim met gesloten cellen rechtstreeks op de stenen muren wordt gespoten en dan worden nieuwe muren gemaakt met stijlmateriaal dat niet kan rotten (zoals metaal). Dan kun je meer isolatie met gesloten cellen in de stijlvakken plaatsen en ten slotte schimmelbestendige gipsplaten van badkamerkwaliteit op de stijlen aanbrengen. Misschien heeft iemand iets soortgelijks gedaan met de oude huizen in Portugal. De zolder boven het plafond klinkt enigszins vergelijkbaar met veel huizen in de VS. Mijn huis in Californië had een zolder boven de tweede verdieping. Mijn zolder was geventileerd en had ventilatoren met thermostaten die de lucht uit de zolder verdreven als een bepaalde temperatuur werd bereikt, wat zeer efficiënt was. Ik had ook een dikke isolatiedeken boven het plafond op de vloer van de zolder om het huis van de zolder te isoleren. Het is niet alleen het vocht, maar ook de isolatie die zorgwekkend is. Zonder goede isolatie zal het huis voor altijd meer middelen gebruiken om een bepaald comfortniveau te handhaven.

#22 · (Edited)
In principe wordt de begane grond gebruikt voor dieren en/of opslag en keuken, dus vaak met een aarden vloer of stenen platen. De buitenmuren zijn het enige dragende deel, dus de bovenverdieping bestaat uit balken die over de kortste overspanning lopen en vloerplanken erbovenop - hierdoor kan het hout van boven en beneden ademen. Binnenmuren boven zijn vaak van zwaar hout (dwz plakken van een boomstam) met een pleisterlaag, slaapkamers zijn meestal klein. Zolang er ventilatie is voor de muren en vloeren, is de constructie in orde, de zolder kan worden geĂŻsoleerd door eerst de houten plafonds en dakpannen te verwijderen en vervolgens te bekleden/af te dichten (ademende dakbedekking) om de originele tegels bovenop te vervangen, vervolgens wordt er ademende isolatie aan de binnenkant toegevoegd en vervolgens de tand- en groefbekleding. Dit opent de zolder en isoleert ook het dak, plafonds zijn meestal laag, net als deuropeningen. Voor oude huizen, aangezien de regelgeving voor het oorspronkelijke uiterlijk (niet voor het materiaal) alleen de voorgevel betreft, kunnen dakramen, blokmuren met grote ramen, vouwdeuren van glas, zonnepanelen, helikopterplatforms, zwembaden, brouwerijen worden geĂŻnstalleerd via zij- en achterwanden en het achterste deel van het dak zonder problemen. Sympathieke renovatie van gebouwen waarbij de voorkant van originele steen (waardoor een feature wall ontstaat) wordt geĂŻsoleerd en voorzien van gepleisterde blokmuren in plaats van de originele stenen, enz. betekent dat een oud vervallen huis met bewoning kan worden "herbouwd" voor modern wonen. Er zijn veel andere variaties op deze renovatietechniek met dingen als ringbalken die ter plaatse worden gegoten om de stenen muren te stabiliseren en de dakhoogte te verhogen, en vervolgens blok- en balken daken.

#25 ·
Mijn advocaat lijkt te denken dat we geen probleem zouden moeten hebben om op het land te bouwen vanwege de grootte. Ik heb rondgekeken en dit lijkt dat te bevestigen (hoewel het een beetje oud is):
https://www.casteloconstruction.info/2014/08/08/questions-building-permission-planning-processes/

Weet iemand hier iets van?
Niemand antwoordt nog, dus ik zal proberen te helpen totdat er iemand met meer ervaring komt. Misschien kunnen eventuele fouten van mijn kant worden gecorrigeerd door iemand met ervaring in Portugal.

Het eerste probleem is dat dit een proces is dat blijkbaar aan de lokale gemeenten is gegeven om te beheren, en de auteur van uw link leek dat ook te vermelden. Lokale gemeenten kunnen hun eigen regelgeving opstellen om te voldoen aan de omstandigheden die ze in hun eigen gebieden ervaren. Een voorbeeld hiervan is in Noord-NJ, waar een gemeente is die niet blij is met het verliezen van landbouwgrond aan grote woonwijken en daarom eisen ze dat je minimaal 5 hectare grond hebt als je een huis wilt bouwen. Als je minder hebt, is het misschien nog steeds mogelijk, maar dan moet je een "afwijking" aanvragen en vervolgens plannen en/of studies indienen om te laten zien hoe jouw situatie in orde zou zijn, maar de beslissing is aan hen. In de volgende gemeente mag je echter bouwen op een perceel dat 1/20e van die grootte heeft.

Er zijn ook veel andere factoren voor het toestaan van een nieuw gebouw, een andere grote in de VS zijn wetlands. Veel gebieden hebben regelgeving aangenomen ter bescherming van wetlands, die vaak alleen bestaan uit bepaalde planten die groeien in laaggelegen gebieden. Ik heb enorme percelen gezien die niet mochten bouwen vanwege de nabijheid van wetlands, omdat je er niet in de buurt mag bouwen (alle constructies moeten minimaal 50 voet verwijderd zijn) of er zelfs impact op hebben met waterafvoer van nieuwe ondoordringbare oppervlakken zoals looppaden of opritten.

Sommige plaatsen hebben zeer strenge regelgeving, andere zijn veel soepeler. Ik heb een aantal bouwvergunningen in landelijke gebieden gezien die werden geweigerd vanwege een perc-test (wanneer water niet snel genoeg door de grond wordt opgenomen, vaak door platen van rotsbodem). Deze huizen mochten niet worden gebouwd omdat het gebied geen gemeentelijke riolering had en er geen veilige manier was om een septisch veld te installeren op land dat niet zal perceren (ruw rioolwater sijpelt omhoog naar het grondoppervlak - YUCK!). Sommige bouwvergunningen zijn geweigerd omdat ze het uitzicht van een buurman belemmerden, enz. De lijst is eindeloos, er kunnen veel voorschriften zijn die door individuele gemeenten worden aangenomen of niet worden aangenomen met betrekking tot bouwvergunningen.

Het spijt me voor de lengte van deze reactie, maar ik wil dat je de onderliggende elementen begrijpt die van invloed zijn op je vraag. Ik geloof dat je vraag hoogstwaarschijnlijk alleen kan worden beantwoord door de daadwerkelijke gemeente of door een professional die daar werkt (een lokale landmeter of architect zou waarschijnlijk meer gekwalificeerd zijn om te antwoorden dan een advocaat, maar het hangt ook af van het vakgebied van de advocaat).

In de VS zou ik naar het gemeentehuis gaan en kijken of ze een afdeling engineering, bouw of planning hebben. Ik zou dan mijn eigendom op hun stadskaart zoeken en bepalen in welke zone het zich bevond (commercieel, residentieel, landelijk, stedelijk, enz. aangezien elke zone verschillende toepassingen en voorschriften heeft). Ik zou dan een kopie opvragen van de bestemmingsplannen en de eisen voor nieuwbouw/constructie voor mijn specifieke gebied. Soms hebben ze een stadslandmeter of -ingenieur die je vragen kan beantwoorden en als je hem/haar een tekening of oude landmeting van het land laat zien, samen met wat je wilt doen, dan kunnen ze je mogelijk adviseren wat er nodig zou zijn. Als het erop aankomt, is de gemeente de entiteit die je project al dan niet goedkeurt, dus zij zouden degenen zijn die ik als eerste zou benaderen om mijn vragen te stellen.

Nogmaals, ik heb geen ervaring in Portugal, dus hopelijk kan iemand met lokale ervaring me corrigeren als ik onjuiste aannames heb gemaakt, maar in de VS was een van mijn verantwoordelijkheden het opstellen van plannen voor indiening bij gemeentelijke planningcommissies om bouwvergunningen te verkrijgen.

#24 ·
Vaak zult u merken dat de vloer van de bovenverdieping niet zo strak op elkaar aansluit, waardoor de warmte van de dieren beneden de bovenste (menselijke) bewoning kan verwarmen. Vaak wordt het dak gemaakt met canha (caña) of bamboe met kalkmortel erop en dan tegels daarop. De spanten zijn vaak gemaakt van populieren, daarom vindt u populieren- en bamboestanden.

#26 ·
Bedankt voor de reactie. Ik heb er moeite mee om een ​​duidelijk antwoord te krijgen, dus ik denk dat contact opnemen met de Camara de enige manier is om te gaan. Helaas zijn we er niet persoonlijk, wat het gemakkelijker zou hebben gemaakt.

#27 ·
Bedankt voor de reactie. Ik heb moeite om een ​​duidelijk antwoord te krijgen, dus ik denk dat contact opnemen met de Camara de enige manier is om te gaan. Helaas zijn we er niet persoonlijk, wat het gemakkelijker zou hebben gemaakt.
Daarom ben ik op zoek naar een woning waar geen uitbreiding voor nodig is, het is erg moeilijk om te weten wat er gedaan moet worden om toestemming te krijgen om te bouwen en welke problemen er tijdens het bouwproces kunnen ontstaan. Door een bestaande woning te gebruiken die al is toegestaan ​​om bewoond te worden, kunt u werken met wat er al is. Renovaties aan huis, vooral niet-structurele, zijn veel gemakkelijker in te schatten en te visualiseren.

Als u in een landelijk gebied wilt bouwen, zouden de problemen die u kunt tegenkomen anders zijn dan die u in een stedelijke omgeving kunt tegenkomen. Ik ga ervan uit dat het gebied landelijk is, van wat ik tot nu toe heb gelezen. Mijn zorgen zouden riolering en water zijn. Elektriciteit is meestal geen probleem als er elektriciteitspalen in de buurt zijn of als het pand al elektriciteit heeft. Gas is eenvoudig, ze leveren daar gewoon propaantanks, geloof ik. :) Het graven van putten (als er geen gemeentelijke waterleidingen zijn, wat vaak zeldzaam is in landelijke gebieden) kan onderhevig zijn aan nieuwere regelgeving, enz. Dus als er een put op het terrein staat, bevindt deze zich mogelijk niet op een locatie die voldoet aan de nieuwe bouwvoorschriften, dus het mag mogelijk niet worden gebruikt voor bewoning zodra u besluit een uitbreiding te maken. In de VS moeten putten zich op een bepaalde afstand van septische rioolvelden bevinden, enz.

En dat brengt me bij de riolering, wat voor mij een grote zorg is, maar ik weet niet welke soorten landelijke rioleringen in Portugal zijn toegestaan. Gemeentelijke rioleringen zijn eenvoudig, u hoeft alleen maar uw pijp op hun pijp aan te sluiten en dat is het, maar ze worden vaak niet in landelijke gebieden aangetroffen. Het pand moet een soort sanitair rioleringssysteem hebben, maar het kan 100 jaar oud zijn en de nieuwe code vereist mogelijk dat er iets anders wordt geĂŻnstalleerd. Ik geloof niet dat ze 100 jaar geleden pvc-pijp septische rioolvelden hadden. In de VS is dit meestal wat ze vereisen bij het bouwen in landelijke gebieden, en dan moet de put minimaal 100 voet of meer verwijderd zijn van het septische veld. In de VS vereist het installeren van een nieuw rioolveld ontwerp en berekeningen van een ingenieur en moet het worden afgestemd op het aantal slaapkamers dat het bedient, evenals bodemtesten, graafwerkzaamheden, enz. Het is als een gigantisch ondergronds sproeisysteem, maar dan voor menselijk afval en de kosten kunnen behoorlijk oplopen (deze kunnen in de VS gemakkelijk 10-20.000 dollar kosten voor een groter huis).

Er kunnen ook milieu-impactzorgen zijn in een landelijke omgeving, maar als het gebied grotendeels droog is en er weinig tot geen dieren in het wild zijn, is dit mogelijk geen probleem. Maar als er een bedreigde of bijna bedreigde diersoort op het land leeft, kan hun recht om daar te bestaan ​​uw rechten om te bouwen overschrijden als dit hen beïnvloedt. Dit kan slechts een insectensoort zijn. Nogmaals, ik ben niet zeker van Portugal.

In een landelijk gebied zijn kavels echter vaak veel groter en zijn er dus minder zorgen over setbacks (gebieden die te dicht bij wegen en eigendomsgrenzen liggen waar u geen constructies mag bouwen), buren die de stad verzoeken om de vergunning niet toe te staan, enz.

Daarom stel ik voor om contact op te nemen met de stad en te proberen de documenten van de stad te krijgen met betrekking tot bouwvergunningen, bestemmingsplannen, enz. Misschien kan een lokale landmeter u ook een beetje gratis advies geven, vooral als u het onroerend goed koopt en dan in de toekomst zijn/haar diensten nodig heeft. Ik weet dat in de VS een van de verantwoordelijkheden van een professionele landmeter is om het publiek over dergelijke zaken te informeren. Als u contact had opgenomen met ons kantoor, zouden we u de namen hebben gegeven van de specifieke documenten die u van de stad moet verkrijgen en dan, nadat u ze had gelezen, kon u ons terugbellen en zouden we hebben geprobeerd uw vragen telefonisch te beantwoorden.

Hopelijk kan iemand anders met ervaring in Portugal helpen.

#28 · (Edited)
Even een korte opmerking. Woningen die eerder op elektriciteit of water zijn aangesloten of in de buurt een aansluiting hebben, kunnen opnieuw worden aangesloten door contact op te nemen met de water/elektriciteitsmaatschappij. Zorg ervoor dat de verdeelkast en de pijpleidingen naar een kraan in orde zijn, wat meestal een klus van 10 minuten is van een geregistreerde aannemer. De meeste niet-rioleringsgebieden op het platteland hebben een fosse (septische tank) die in volume gerelateerd is aan het waterverbruik en (veel dingen hierover over fosse) ook de lokale overheid zal de fosse legen als je het nodig hebt. De fosse moet het afval "verwerken" zodat de vloeistofafvoer naar een drainagebed niet giftig is. Dus geen nare dingen zoals chloorbleekmiddel, anders stopt je fosse met zijn werk. Putten werden vaak eerder geboord of gegraven voor water en de kwaliteit moet worden getest als je het wilt drinken, de kwaliteit kan ook veranderen als je water onttrekt, oudere woningen hebben vaak een put in de tuin en als je een perceel hebt om dingen te verbouwen, kan er meestal een put worden geboord en rustieke elektriciteit worden geĂŻnstalleerd (om af en toe een pomp te laten draaien). In sommige gebieden is er aardgas, maar geen uitgebreid netwerk, gasflessen zijn gebruikelijk voor warm water, koken en soms centrale verwarming, verschillende ontwerpen/kleuren van flessen van verschillende bedrijven, maar over het algemeen past een adapter, gasflessen zijn op veel plaatsen en in verschillende maten verkrijgbaar. Zoek online naar de kosten per kg en het type gas (propaan of butaan) omdat de branders kunnen verschillen.

#29 ·
Bedankt, de info over het kunnen gebruiken van het bestaande rioolsysteem is erg nuttig. :) Ik wil graag een meerfasige omgekeerde osmose-filterinstallatie gebruiken die is aangesloten op een put of gemeentelijke waterleiding voor mijn drinkwater. Er is nu een groot probleem in de VS met farmaceutisch verontreinigde openbare watervoorraden waar de meeste filtratieprocessen niet tegen beschermen, maar omgekeerde osmose werkt naar verluidt zeer goed in dit opzicht.

#30 ·
Omgekeerde osmose gebruikt meestal een grote hoeveelheid elektriciteit om de benodigde druk te pompen - de duurste rijst die ik ken, werd verbouwd in het midden van de Saoedische woestijn met behulp van water uit omgekeerde osmose. Hier hebben de uitgestrekte stuwmeren en de schaarse bevolking de neiging om te betekenen dat het leidingwater schoon is en omdat mensen putten/boorgaten gebruiken, is er gemakkelijke toegang tot waterkwaliteitsanalyse.

Re: bouwvergunning - mijn mening
Portugal verheugt zich/lijdt* (doorhalen wat niet van toepassing is) in variabele meningen in plaats van beslissingen. Als je twee plaatsen/kantoren/mensen/advocaten dezelfde vraag stelt, krijg je meestal twee verschillende antwoorden. Als je vraagt "mag ik op dit land bouwen", moet je precies definiëren wat je bedoelt en het richten aan de persoon die die beslissing neemt en het allemaal in eenvoudige maar beknopte bewoordingen opschrijven, inclusief het antwoord. Mensen die hier tijd doorbrengen - d.w.z. de lokale Portugezen - weten wat er in het verleden lokaal is gebeurd en wat ze kunnen doen zonder officiële tussenkomst. Dit is een plek van persoon tot persoon en het confronteren van mensen met een juridisch argument gebaseerd op "onderzoek" dat eigenlijk een voorkeurslijst van een zoekmachine is, zal je geen vrienden opleveren. Praten met de lokale geitenman in een vreemde taal terwijl zijn geiten je voortuin opeten (zoals ze al deden sinds ze kinderen waren) en erop staan dat hij een klein, heel koud biertje drinkt terwijl je de penetrante geur negeert van iemand wiens jaarlijkse uitgaven minder zijn dan de kosten van je schoenen, zal je informatie opleveren over wat je acceptabel en lokaal kunt doen. Je moet hier wel tijd doorbrengen en zoveel mogelijk ervaren voordat je beslist om hier te wonen of niet. "Onderzoek" op internet over een plek die niet "geïnternet" is maar op menselijke schaal, zal je alleen maar zeer bevooroordeelde internetantwoorden opleveren.

#31 ·
Dank je Strontium. Het moet fijn zijn om die man met de geiten te zijn, afgezien van de hygiëneproblemen. Onschuldig zijn met alles wat er nu in de wereld gebeurt, is onbetaalbaar. Ik ben meer bezorgd over mensen zoals hij die mij accepteren dan over mij die hem en zijn manier van leven accepteert.

#36 ·
Bedankt. Nog steeds erg gestrest hierover, maar ik denk dat we het zullen zien!
Ik begrijp het, Helen. Het kopen en verkopen van een huis is een emotionele achtbaan. Maar dit weten en begrijpen is de helft van de strijd. Probeer dit te onthouden, en als er iets positiefs gebeurt, houd dan je emoties in en bereid je voor op iets negatiefs. En als er iets negatiefs gebeurt, bereid je dan voor op iets positiefs. Probeer de pieken en dalen te verzachten en je emoties tijdens het proces te "verzachten". Geloof helpt ook, dus heb er vertrouwen in dat wat er ook gebeurt, het uiteindelijk ten goede zal komen, want zelfs de wijste mensen kunnen niet alle eindes zien.

Sommige makelaars zetten je ook graag op de achtbaan. Makelaars proberen je emotioneel te maken, zodat je fouten maakt. De meesten zijn geen professionals in de zin dat ze het publiek willen informeren, ze willen vaak gewoon geld. Mijn vriendin wil nu ook een huis kopen, mijn advies aan haar was om altijd 24 uur de tijd te nemen om te reageren. Slaap er altijd een nachtje over, laat je onderbewustzijn het een tijdje rondgooien en laat je emoties tot rust komen voordat je antwoordt. Probeer bij het omgaan met makelaars een persoon te laten zien die kalm en beheerst is.

Kennis van een bepaalde woordenschat van bepaalde industriewoorden helpt ook. Ik las ooit over een onderzoek naar automonteurs in de VS. Als iemand naar een reparatie vroeg en de juiste professionele termen gebruikte om deze te beschrijven, kreeg hij vaak een lagere schatting. Door hun "automonteurstaal" te spreken, gaan ze ervan uit dat je ofwel weet wat je doet, ofwel dat je al schattingen hebt.

Maar voor mij is mijn beste onderhandelingschip principe. Ze kunnen nergens komen met mij, want ik zal weglopen in plaats van misbruikt te worden, uiteraard binnen de regels van het contract. Mijn laatste huis werd verkocht voor 800k, en ik was bereid om weg te lopen over $200. Eerst was het $2000, toen $1000, toen $200 of ze vertrokken. Ik heb hun bluf gebeld en ze kochten het huis. Ze probeerden me op de achtbaan te zetten, maar het werkte averechts voor ze.

Hopelijk zal ik meer principe en minder hebzucht vinden in Portugese vastgoedtransacties, maar ik zal op beide voorbereid zijn. Ik zal een huis kopen, of ik zal iemand een lesje leren, maar hoe dan ook zal ik het als iets positiefs zien. :)